لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن بازداشت خبرنگار امریکایی را در روسیه محکوم کرد


ایالات متحده روز پنجشنبه ۳۰ مارچ (۱۰ حمل) بازداشت ایوان گرشکویچ، خبرنگار امریکایی روسی تبار روزنامه وال ستریت ژورنال را از سوی روسیه محکوم کرد.

مقامات امریکایی گفتند که با خانواده گرشکویج و همچنین با روزنامهٔ وال ستریت ژورنال در تماس بوده و وزارت خارجهٔ ایالات متحده برای دسترسی قنسولی به او، با مقامات روسیه تماس گرفته اند.

ادارۀ امنیت فدرال روسیه (FSB) روز پنجشنبه ۳۰ مارچ اعلام کرد که یک خبرنگار امریکایی که برای وال ستریت ژورنال کار می‌کند به ظن جاسوسی برای واشنگتن بازداشت شده است.

ادارهٔ امنیت فدرال روسیه گفته است که "فعالیت های غیرقانونی ایوان گرشکویچ شهروند امریکایی را متوقف کرده" و افزوده که این خبرنگار وال ستریت ژورنال "مظنون به جاسوسی برای منافع حکومت امریکا" بود.


کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید در بیانیه‌ای گفت: "هدف قرار دادن شهروندان امریکایی توسط دولت روسیه غیرقابل قبول است. ما بازداشت آقای گرشکویچ را با شدیدترین عبارات محکوم می‌کنیم."

او افزود: "من می‌خواهم قویاً تکرار کنم که امریکایی‌ها باید به هشدار حکومت ایالات متحده برای عدم سفر به روسیه توجه کنند."

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در بیانیه‌ای بازداشت گرشکویج را به سرکوب رسانه‌ها در روسیه مرتبط خوانده و آن را محکوم کرد. بلینکن گفت: "با شدیدترین الفاظ ممکن، ما تلاش‌های مداوم کرملین برای ارعاب، سرکوب و مجازات خبرنگاران و صداهای جامعه مدنی را محکوم می‌کنیم."

اما مقامات روسی ادعا کرده اند که گرشکویج برای حکومت ایالات متحده جاسوسی می‌کرد.

ادارهٔ امنیت فدرال روسیه گفته است که گرشکویج در شهر یکیترینبرگ در ۱۸۰۰ کیلومتری مسکو در حالی که تلاش می‌کرد اطلاعات محرم را به دست بیاورد، بازداشت شد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه مدعی شده که گرشکویچ "با پشتاره گیر آمده است".

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز همین ادعا را مطرح کرده و گفت: "ما در مورد سوظن صحبت نمی‌کنیم. او در هنگام اجرای عمل دستگیر شده است."

بازداشت این خبرنگار تشدید جدی تلاش‌های کرملین برای ساکت کردن منتقدان روسیه را نشان می‌دهد که پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین شدت گرفته است.

وال ستریت ژورنال گفته است که "به شدت این اتهامات را رد می‌کند" و افزوده که "به شدت نگران امنیت آقای گرشکویچ است".

XS
SM
MD
LG