لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن لغو قرارداد صدور غلات اوکراین توسط روسیه را 'شرم‌آور' خواند


جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، لغو قرارداد صدور غلات اوکراین توسط روسیه را "کاملاً شرم‌آور" خوانده و گفت که این اقدام باعث افزایش گرسنگی در جهان می‌شود.

آقای بایدن به خبرنگاران گفت: "این کار آنها [روسیه] هیچ مفهومی ندارد. سازمان ملل متحد این معامله را میانجی‌گری کرد و این باید پایان کار باشد."

وزارت دفاع روسیه روز شنبه ۲۹ اکتوبر (هفتم عقرب) توافق صدور غلات اوکراین را که به وساطت ملل متحد به دست آمده بود، به حالت تعلیق در‌آورد.

وزارت دفاع روسیه دلیل این اقدام را حملهٔ ۱۶طیاره‌ بی‌سرنشین اوکراین بر کشتی‌های روسیه در بحیرهٔ سیاه واقع در سواحل شبهٔ جزیره کریمیه عنوان کرد، اما اوکراین دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

وزارت دفاع روسیه همچنان ادعا کرده است که نیروهای بحری بریتانیا این حمله "تروریستی" را هماهنگ کرده بود.

روسیه در نامه‌ای به انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، که توسط خبرگزاری رویترز نیز مشاهده شد، اعلام کرده است که این توافق را برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق در می‌آورد، زیرا این توافق نمی‌تواند امنیت کشتی‌های غیرنظامی را که طبق این قرارداد سفر می‌کنند، تضمین کند.

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در تویتی نوشت: "روسیه همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا روز دوشنبه در مورد این حمله تشکیل جلسه دهد."

اعلام تعلیق صادارات غلات یک روز پس از آن صورت گرفت که انتونیو گویترش، از روسیه خواست تا این توافق را تمدید کند.

سرمنشی ملل متحد ضمن تاکید بر تمدید این توافق گفته است که ادامه صادرات از اوکراین به مصوونیت غذایی جهان کمک می‌کند.

روسیه و اوکراین به تاریخ ۲۲ جولای (۳۱سرطان) توافق بازگشایی بنادر بحیرهٔ سیاه را امضا کردند تا غلات اوکراین به خارج از آن کشور صادر شود و از این طریق، بحران مواد غذایی که پس از تهاجم نظامی مسکو بر کیف ایجاد شده است، کاهش یابد.

درتهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG