لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه و ایران به ادامۀ همکاری در شرق میانه توافق کردند


تحلیلگران میگویند که برای روحانی مهم است تا حمایت و پشتیبانی روسیه را بخاطر موقف مسکو در منطقه بدست آورد
تحلیلگران میگویند که برای روحانی مهم است تا حمایت و پشتیبانی روسیه را بخاطر موقف مسکو در منطقه بدست آورد

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، بر تلاشهای مشترک جهت دستیابی به صلح در سوریه و افغانستان موافقه کردند.

در ملاقات که روز سه شنبه میان این دو رهبر در مسکو صورت گرفت، رئیس جمهور روسیه به ادامۀ همکاری های دوجانبه با ایران مبنی بر مبارزه با تروریزم بین المللی تاکید ورزید.

به گفتۀ رئیس جمهور روسیه، "مسکو و تهران در برداشتن هرگام بخاطر ایجاد ثبات در سوریه و برچیدن گروۀ داعش و جبهۀ النصره، همکار هستند."

رئیس جمهور ایران نیز گفته است که با درنظرداشت نگرانی های موجود در سوریه و یمن و سایر منطقه، هردو کشور به همکاری های خود برای پایان دادن به تحرکات تروریستی ادامه خواهد داد.

روسیه، ایران و ترکیه از مبتکران آتش بس فعلی در سوریه می باشند. این سه کشور همچنان دو دور مذاکرات صلح سوریه را آلماتا پایتخت قزاقستان طرح ریزی کرده اند و برای دور سومی نیز آمادگی می گیرند.

در طول شش سال بحران در سوریه، مسکو و تهران از رئیس جمهور بشارالاسد حمایت کرده اند، در حالیکه انقره در مخالفت با او قرار داشته است.

باوجود این همه نزدیکی روابط، ارینا فِدوروا، تحلیلگر در انستیتوت مطالعات شرق، می گوید که ایران در تلاش تضمین همکاری روسیه در شرق میانه می باشد، منطقۀ که تهران در آن دوستان اندک دارد.

به باور خانم فِدوروا، برای روحانی مهم است تا حمایت و پشتیبانی روسیه را بخاطر موقف مسکو در منطقه بدست آورد.

در عین حال انا بورشیوسکایا، یک تن از تحلیلگران دیگر در واشنگتن می گوید که گرمی روابط مسکو با اسرائیل نیز سبب نگرانی تهران می باشد.

خانم بورشیوسکایا می گوید که "روسیه و ایران در کنار گذاشتن اختلافات خود بسیار خوب اند، زیرا هدف کلیدی هردو کشور کاهش نفوذ غرب بخصوص نفوذ امریکا در شرق میانه است. بدلیل ضرورت داشتن به یکدیگر، فکر می کنم که در آینده نیز تهران و مسکو اختلافات خود را کنار خواهند گذاشت."

پس از فعال شدن اولین ریکتور اتمی ساخت روسیه در ولایت بوشهر ایران، مذاکرات در مورد اعمار دو ریکتور دیگر نیز میان مسکو و تهران جریان دارد.

رهبران هردو کشور، روی راه اندازی برنامه های مشترک نفت و گاز نیز موافقه کردند.

XS
SM
MD
LG