لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی‌ از کاربرد ماهوارهٔ ایران در جنگ اوکراین توسط روسیه


روسیه در حالی ماهوارهٔ ایرانی را از قزاقستان به فضا پرتاب کرد که نگرانی‌هایی وجود دارد که مسکو برای تقویت نظارت از اهداف نظامی در اوکراین، از این ماهواره بهره‌برداری خواهد کرد.

به دنبال حمله بر اوکراین و وضع تحریم‌های غرب بر مسکو، انزوای روسیه در سطح بین المللی در حال گسترش بوده و کرملین تلاش دارد مشتریان بیشتری به برنامه‌فضایی‌اش در شرق میانه، آسیا و افریقا بیابد.

یوری بوریسوف، رییس ادارهٔ فضایی روسیه از همکاری دوجانبهٔ‌ فضایی میان تهران و مسکو تمجید کرد که به گفتهٔ او زمینه را برای تطبیق پروژه‌های بزرگتر مساعد کرده است. با آنهم، روسیه در مورد استفاده یا عدم استفاده از این ماهوارهٔ ایرانی اظهار نظر نکرده است.

عیسی زارع‌پور، رییس معلومات و فناوری اطلاعات ایران که در جریان پرتاب ماهوارهٔ خیام در قزاقستان حضور داشت، رسیدن این ماهواره به مدار زمین را بخشی از همکاری‌های فضایی میان روسیه و ایران خواند.

ایران که تا اکنون حملهٔ روسیه بر اوکراین را به انتقاد نگرفته، تلاش کرده است تردید‌ها در مورد استفاده از این ماهواره به نفع روسیه را دفع کند.

هفتهٔ گذشته واشنگتن پست به نقل از مقامات استخبارات غربی که نامی از آنان گرفته نشده بود، گزارش داد که روسیه می‌خواهد برای چندین ماه یا بیشتر، از ماهوارهٔ ایرانی در جنگ با اوکراین استفاده کند و تهران نیز با آن توافق کرده است.

اما ادارهٔ فضایی ایران گفته است که دوساعت پس از پرتاب، شبکه‌های این اداره نخستین معلومات تلی‌متریک را دریافت کرد تا نشان داده باشد که روسیه نه بلکه تهران کنترول ماهوارهٔ خیام را به دست دارد.

این اداره‌ٔ ایرانی گفته است که الگوریتم رمزگذاری شدهٔ این ماهواره طوری تنظیم شده است که کشور سومی نمی‌تواند به معلومات آن درسترسی یابد.

ایران گفته است که این ماهواره در بخش‌های نظارت از مرز‌ها و منابع آبی، تقویت تولیدات زراعتی و جمع‌آوری معلومات در مورد آفات طبیعی، فعالیت خواهد کرد.

در سال ۲۰۰۵، روسیه ماهوارهٔ سینا-۱ ایران را به فضا پرتاب کرده بود.

XS
SM
MD
LG