لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: تهاجم روسیه بر اوکراین ' قریب الوقوع' است؛ روسیه: بازگشت نیروها زمان‌گیر است


سفیر ایالات متحده در ملل متحد روز پنجشنیه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) پیش از نشست شورای امنیت این سازمان در مورد بحران اوکراین هشدار داد که روسیه همچنان به سوی "تهاجم قریب الوقوع" بر اوکراین در حرکت است.

لیندا تامس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در ملل متحد می‌گوید که از انتونی بلینکن وزیر خارجهٔ ایالات متحده خواسته است تا در این نشست شورای امنیت برای " نشان دادن تعهد شدید ما به دپلوماسی" شرکت کند.

خانم گرینفیلد در تویتی نوشت: "هدف ما بیان وخامت اوضاع است. شواهد در ساحه حاکی از آن است که روسیه به سمت یک تهاجم قریب الوقوع حرکت می‌کند. این لحظه بسیار مهم است."

خانم گرینفیلد گفت که آقای بلینکن در اواخر هفتهٔ جاری و در جریان نشست امنیتی در مونیخ به سازمان ملل "راهی را برای تنش زدایی پیشنهاد و بر آن تاکید خواهد کرد و به جهانیان واضح خواهد ساخت که ما هر کاری را که می توانیم برای جلوگیری از جنگ انجام می‌دهیم."

از سوی دیگر ایالات متحدۀ امریکا و سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه ۱۶ فبروری گفتند که روسیه نیروهای خود را در مرز اوکراین تقویت بیشتر می‌کند.

اظهارات مقام‌های امریکایی و ناتو یک روز پس از آن صورت گرفت که مقام‌های روسیه گفتند که بخشی از قوای خود را از مرز اوکراین به پایگاه‌های‌شان بر می‌گردانند.

آقای استولتنبرگ افزود: "بر عکس، چنین به نظر می‌رسد که روسیه به تقویت نظامی خود [در مرز اوکراین] ادامه می‌دهد."

یک مقام ارشد امریکایی اواخر روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که باوجود اینکه روسیه اعلام کرده است که برخی از قطعات نظامی روسیه به پایگاه های خود برمی‌گردند، اما در واقع هفت هزار سرباز دیگر را در امتداد مرز اوکراین اضافه کرده است.

اما کرملین امروز پنجشنبه ۱۷ فبروری اعلام کرد که عقب نشینی نیروها پس از تمرینات در نزدیکی مرز اوکراین به زمان نیاز دارد.

روسیه از ناتو و کشورهای غربی خواسته است تا حضور نظامی ناتو در شرق اروپا گسترش نیابد و نیز اوکراین به صفت عضو جدید این پیمان پذیرفته نشود، خواستی که از سوی ناتو و کشورهای غربی رد شده است.

روسیه همچنین امروز گفته است که پاسخ کتبی خود را در مورد نگرانی‌های امنیتی ایالات متحده به مقامات این کشور ارایه کرده است.

در همین حال گزارش‌هایی از درگیری بین نظامیان اوکراینی و شورشیان مورد حمایت روسیه نیز به نشر رسیده است.

جدایی‌طلبان اوکراینی مورد حمایت روسیه نیروهای دولتی اوکراین را متهم کردند که در ۲۴ ساعت گذشته چهار بار به سمت آنها شلیک کرده‌اند، در حالی که دولت اوکراین شورشیان را متهم به آغاز گلوله باری می‌کنند.

دیمترو کولیبا، وزیر امور خارجه اوکراین، خواستار محکومیت آنچه که او "نقض شدید توافق‌نامه‌های منسک توسط روسیه" خواند، شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفته است که روسیه عمیقاً نگران شعله ور شدن خشونت‌ها است.

تنش میان کشور‌های غربی و روسیه پس از آن در ماه‌های اخیر شدت گرفت که روسیه بیش از ۱۰۰ هزار نیروی خود را در مرز با اوکراین مستقر کرد و در هفته‌های اخیر کم و بیش ۲۰ هزار نیروی خود را برای تمرینات مشترک نظامی به بلاروس اعزام کرد.

کشور‌های غربی هشدار داده اند که اگر روسیه بر اوکراین حملهٔ نظامی کند، امریکا و متحدین آن آماده اند تا بستهٔ فلج کننده از تعزیرات اقتصادی را بر مسکو وضع کنند. اما مقام‌های کرملین بار‌ها گفته اند که قصد حمله بر اوکراین را ندارند.

XS
SM
MD
LG