لینک های دسترسی

Breaking News

بحران اوکراین؛ نیروهای بیشتر امریکایی وارد پولند شدند


نیروهای امریکایی که اخیراً در پولند مستقر شده اند
نیروهای امریکایی که اخیراً در پولند مستقر شده اند

در پی تنش‌های برخاسته از حضور بیشتر از ۱۰۰ هزار سرباز روسی در امتداد مرز اوکراین و هراس از احتمال حملهٔ روسیه بر این کشور،‌ دستهٔ دیگری از نظامیان امریکایی امروز چهارشنبه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) وارد پولند شد.

ایالات متحده گفته است که به طور موقت در حال برنامه ریزی اعزام و استقرار حدود ۴۷۰۰ سرباز اضافی در پولند می‌باشد. با این تعداد حضور نظامی ایالات متحده در پولند به حدود ۱۰ هزار سرباز خواهد رسید.

هدف از اعزام نیرو به پولند و رومانیا، حمایت و تقویت ناتو در شرق اروپا و جلوگیری از سرازیر شدن احتمالی تنش روسیه و اوکراین به این منطقه است.

کریس دوناهو، جنرال قوای هوایی امریکا و آخرین نظامی ایالات متحده که کابل را ترک کرد و اکنون فرمانده نیروهای امریکایی در پولند می‌باشد در آغاز برنامهٔ اعزام به خبرنگاران گفت که سربازان "در صورت لزوم از هر بخشی از ناتو دفاع خواهند کرد".

آقای دوناهو گفت: "این استقرار، اقدام محتاطانه برای تضمین جلوگیری از هرگونه هدف جنگی است. ماهیت آن دفاعی است."

تنش میان کشور‌های غربی و روسیه پس از آن در ماه‌های اخیر شدت گرفت که روسیه بیش از ۱۰۰ هزار نیروی خود را در مرز با اوکراین مستقر کرد و در هفته‌های اخیر کم و بیش ۲۰ هزار نیروی خود را برای تمرینات مشترک نظامی به بلاروس اعزام کرد.

روسیه از ناتو و کشورهای غربی خواسته است تا حضور نظامی ناتو در شرق اروپا گسترش نیابد و نیز اوکراین به صفت عضو جدید این پیمان پذیرفته نشود، خواستی که از سوی ناتو و کشورهای غربی رد شده است.

کشور‌های غربی هشدار داده اند که اگر روسیه بر اوکراین حملهٔ نظامی کند، امریکا و متحدین آن آماده اند تا بستهٔ فلج کننده از تعزیرات اقتصادی را بر مسکو وضع کنند. اما مقام‌های کرملین بار‌ها گفته اند که قصد حمله بر اوکراین را ندارند.

در تازه ترین مورد جو بایدن، رییس جمهور امریکا، روز سه شنبه ۱۵ فبروری گفت که واشنگتن معتقد است حملهٔ روسیه بر اوکراین "هنوز احتمال بسیار" دارد که رخ بدهد.

آقای بایدن در یک سخنرانی تلویزیونی از ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز خواست تا به گفتگو‌ها ادامه دهد، در غیر آن با پیامدهای شدیدی مواجه خواهد شد.

گر چه روسیه روز سه‌شنبه ۱۵ فبروری اعلام کرد که برخی از نیروهای این کشور که در نزدیکی اوکراین مستقر شده‌اند پس از تکمیل کردن تمرینات نظامی به پایگاه‌های خود باز خواهند گشت.

اما امریکا و سازمان ناتو اعلام کردند که روسیه روز چهارشنبه همچنان در حال تقویت نیروهایش در اطراف اوکراین بوده است.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، گفت واحدهای مهم نظامی روسیه همچنان به سمت مرز حرکت می کنند، نه اینکه از آن دور می‌شوند.

بلینکن در مصاحبه‌ای با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت که روسیه یک چیز می‌گوید و چیزی دیگری می‌کند او افزود: " ما همچنان شاهد حرکت واحدهای مهم (روس) به سمت مرز هستیم، نه دور از مرز. "

وزیر خارجه امریکا گفت: "آن چه واشنگتن می‌خواهد دقیقاً برعکس این است. ما باید شاهد دور شدن این نیروها باشیم. "

در همین حال در ادامه تلاش‌های دپلوماتیک برای حل بحران اوکراین وزرای خارجهٔ امریکا و روسیه نیز روز سه شنبه ۱۵ فبروری با یکدیگر گفت‌‌وگو ی تلیفونی داشتند.

بر اساس یک بیانیه وزارت خارجه امریکا، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا به سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه گفته است که واشنگتن متعهد به یافتن راه حل دپلوماتیک برای "بحرانی است که مسکو آن را ایجاد کرده است. "

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که لاوروف بر لزوم ادامه همکاری با امریکا تاکید کرد و خواستار گفت‌‌وگوی واقع‌بینانه در مورد مسئله امنیت شد، و به بلینکن گفت "لفاظی های تهاجمی" واشنگتن غیرقابل قبول است.

XS
SM
MD
LG