لینک های دسترسی

Breaking News

سرک های مسکو صحنۀ حضور نمازگزاران و جدال مخالفین


شهر مسکو، مرکز روسیه، اکنون دو میلیون مسلمان دارد. این رقم بیشتر از هر کشور دیگر اروپایی می باشد. روز سه شنبه ده ها هزار مرد مسلمان جهت ادای نماز عید قربان، در جاده های آسفالت مسکو صف بستند.

سال گذشته این جمعیت، نماز عید را در فضای باز، زیر باران و برف برپا کرد.

از سوی دیگر، تلاش برای گسترش اماکن اسلامی در مسکو نیز جریان دارد. منارۀ مسجد جامع مسکو که یکی از چهار مسجد موجود در آن شهر بوده و بیش از یک قرن قدامت دارد نیز در حال توسعه است.

عبدالباری سلطانوف، ساکن منطقۀ تاتارستان است. محلی که قدامت تاریخی زیادی در دین اسلام دارد.

سلطانوف گفت "هر محلۀ مسکو باید یک مسجد، مدرسه و یا مکتب دینی داشته باشد."

کلیسای ارتودوکس مسکو، ۲۰۰ کلسیای جدید را در اطراف شهر مسکو اعمار می کند. اما پروژه های جدید اعمار مساجد به نظر نمی رسد که هیچگاهی مجوز اعمار تعمیر را به دست آورد.

گییدر دیژیماو، یکتن از فعالین مسلمان روسیه ادعا می کند که کرملین مانع اعمار مساجد جدید را در مسکو می شود.

دیژیماو گفت "آنان سیاست سرکوبی – سرکوبی مستقیم را می دانند. اما نمی دانند که این امر برای آنان بسا بدتر از موضوعاتی که تلاش می ورزند اکنون آن را درک کنند، مشکل ایجاد می کند."

سرگی سوبیانین، شهردار مسکو تعهد کرده که هیچ مسجد جدیدی در مسکو بنا نخواهد شد. سوبیانین می گوید که مسلمانان که در سرک های مسکو نماز می خوانند، بیشتر جمعیت کشورهای آسیای مرکزی و افرادی اند که برای کار به مسکو آمده و در نهایت دوباره به مناطق شان بر می گردند.

شهردار مسکو در صحبت اخیر خود با رادیو ایکو مسکو گفت که بیشتر مسلمانان ساکن مسکو نیستند.

سوبیانین گفت "در میان آن جمعیت مسلمان - تنها ده درصد شهروندان مسکو حضور داشته – و ساختن مسجد برای هر کسی که می خواهد فکر کنم که بیش از حد خواهد بود."

سوبیانین که از طرفداران کرملین است، ماه گذشته در انتخابات شهرداری پیروز شد. طوری به نظر می رسد که وی از افکار رای دهندگان خود آگاهی دارد. روز یکشنبه، اسلاوهایی که در محلۀ کارگری شهر مسکو زندگی می کنند علیه شهروندان آسیای مرکزی و قفقازی دست به شورش زدند.

یک روسی اسلاوی هفتۀ گذشته توسط سلاح سرد کشته شد. ظاهراً طوری به نظر می رسد که آن مرد روسی را یک مهاجر آذربایجانی کشته باشد.

تحلیلگران، شورش ضد مهاجرین را یک برنامۀ مدرن روز می خوانند. پولیس دوهزار کارگر مهاجر را در مسکو بازداشت کرد. از سوی سیاستمداران خواهان منع فروش اپارتمان ها برای خارجی ها شدند.

آنان خواهان اعمال محدودیت صدور ویزه برای مهاجران کشور های مسلمان آسیای میانه اند که در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی وقت بود.

اِسولدا کوکوشکینا، بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی وقت از اکراین به مسکو نقل مکان کرده است. روز سه شنبه در برابر مسجد جامع ایستاده شده با دیدن موجی از مرد های مسلمان که از برابر کلیسای ارتودوکس عبور می کردند، نگران آیندۀ مسکو شده است.

کوکوشکینا گفت "آیندۀ مسکو را مسلمانان در دست خواهد گرفت. مسکو باید هویت و شناخت اسلاوی خود را حفظ کند."

در حال حاضر، طوری به نظر می رسد که آیندۀ جاده های مسکو، صحنۀ جدال میان نماز گزاران و قتل و کشتار افراد باشد.

گزارش: جیمز بروک خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: قدیر مشرف
XS
SM
MD
LG