لینک های دسترسی

Breaking News

مسکو بر دپلومات‌های امریکایی مقیم روسیه محدودیت وضع کرد


سفارت ایالات متحده در مسکو
سفارت ایالات متحده در مسکو

روسیه روز چهارشنبه اول دسمبر (دهم قوس) اعلام کرد که کارمندان سفارت امریکا که بیش از سه سال در این کشور ایفای وظیفه کرده اند، باید تا ۳۱ جنوری این کشور را ترک کنند.

این اقدام پس از آن اتخاذ شد که هفته گذشته سفیر روسیه در ایالات متحده گفت که واشنگتن ۲۷ دپلومات روسی را از امریکا اخراج می‌کند.

اناتولی انتونوف، در جریان مصاحبه‌ای با شبکهٔ سولوفیف یوتیوب گفت: "دپلومات‌های ما اخراج می‌شوند... یک گروه بزرگی از همقطاران ما، ۲۷ نفر با خانواده‌های شان به تاریخ ۳۰ جنوری ما را ترک خواهند کرد... ما با کمبود جدی کارمند مواجه استیم."

روسیه پیش از این گفته بود که از سال ۲۰۱۶ به اینسو، زمانی که روابط میان واشنگتن و مسکو کشیده شد، امریکا بیش از ۱۰۰ دپلومات روسی و اعضای خانواده‌های شان را وا داشته است این کشور را ترک کنند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه گفت: "ما... قصد داریم به روش مشابه پاسخ دهیم. کارمندان سفارت ایالات متحده که بیش از سه سال در مسکو بوده اند باید تا ۳۱ جنوری روسیه را ترک کنند."

خبرگزاری آر آی ای به نقل از خانم زاخارووا گفته است که دپلومات‌های روسی که مجبور به ترک ایالات متحده شده اند، برای سه سال از کار به عنوان دپلومات در ایالات متحده نیز منع شده اند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه افزود: "اگر واشنگتن قانون سه ساله را کنار نگذارد و توافق نکند، تا جولای سال آینده تعداد بیشتری از کارمندان [امریکایی در روسیه] متناسب به تعداد روس‌هاییکه توسط وزارت خارجهٔ [ایالات متحده] اعلام شده، [روسیه] را ترک خواهند کرد. "

سفارت ایالات متحده در مسکو تاکنون در مورد اظهار نظر نکرده است. اما ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده ماه گذشته گفت که شمار کارمندان ماموریت ایالات متحده در روسیه پس از وضع قیودات و سلسلهٔ اخراج‌ها در اوایل سال ۲۰‍۱۷ از ۱۲۰۰ نفر به ۱۲۰ نفر کاهش یافته است.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجهٔ روسیه نیز گفته است که واشنگتن می‌تواند با لغو برنامه‌های خود برای اخراج دپلومات‌های روسی از آن کشور، از اخراج های جدید مسکو جلوگیری کند.

روابط این دو کشور پس از جنگ سرد بر سر مسایلی از جمله حملات سایبری روسیه علیه اهداف ایالات متحده، حمایت مسکو از بشار الاسد رییس جمهور سوریه، بازداشت الکسی ناوالنی مخالف سرسخت کرملین و سیاست روسیه در قبال اوکراین به پایین ترین سطح خود رسیده است.

ایالات متحده در مسکو روند طی مراحل ویزه‌های غیر دپلوماتیک را در جریان سال روان متوقف کرد و شهروندان روسیه را شامل فهرست "ملت‌های بی خانمان" ساخت تا بتوانند از کشور سومی برای دریافت ویزهٔ امریکا درخواست بدهند.

XS
SM
MD
LG