لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه میلیاردها دالر در پاکستان سرمایه گذاری می کند


FILE - A worker checks valves on the Yapracik gas pipeline on the outskirts of Ankara, Turkey, Jan. 9, 2009.
FILE - A worker checks valves on the Yapracik gas pipeline on the outskirts of Ankara, Turkey, Jan. 9, 2009.

انتظار می رود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ماه های آینده به پاکستان سفر کرده و پروژۀ چند میلیارد دالری لولۀ انتقال گاز را افتتاح کند. نواز شریف صدر اعظم پاکستان نیز دعوتنامۀ رسمی به کرملین فرستاده است.

قرار است روسیه دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دالر -۸۵درصد تمام هزینۀ- را در این پروژه سرمایه گذاری کند که گاز را از شهر کراچی به بخشهای شمالی پاکستان انتقال می دهد.

مبین صولت مدیر عامل شرکت سیستم های گاز بین ایالتی پاکستان گفته است که روسیه به این پروژه به عنوان روزنۀ فرصت‌های اقتصادی می نگرد. پاکستان در آینده ممکن سالانه چهار میلیون تن گاز مایع از روسیه وارد کند.

خرم حسین گزارشگر مسایل اقتصادی به این باور است که این معامله ابعاد دیگری نیز دارد. او در صحبت با صدای امریکا گفت "فکر می کنم که معاملۀ بزرگ دیگری در این پروژه نهفته است که بیشتر اساس جیوپولتیکی دارد تا اینکه تجارتی باشد."

پاکستان از دیرزمان در تلاش مشارکت های جدید منطقه‌یی است تا اتکای شدید خود را به ایالات متحده و چین تا حدی دگرگون سازد. در عین زمان، روسیه در صدد افزایش نفوذ خود در مناطق مرکزی و جنوبی آسیا می باشد.

در هر صورت، از دید آقای حسین این معامله به سود پاکستان است. او می گوید که پاکستان در بخش زیربناها نیاز شدید به سرمایه گذاری خارجی دارد و تا کنون چین به گونۀ ویژه مایل به کار در این زمینه بوده است.

با اینحال، آقای حسین حکومت پاکستان را به خاطر انجام مذاکرات پس پرده انتقاد می کند. او می گوید که تا کنون هیچ کسی از جزئیات قراردادی که سال گذشته میان وزیران انرژی دو کشور امضا شد، آگاهی ندارد.

پایپلاین جدید گاز به طول ۱۱۰۰ کیلومتر که انتظار می رود در سه مرحله تا سال ۲۰۱۹ تکمیل شود، قادر خواهد بود تا روزانه ۳۴ میلیون متر مکعب گاز را انتقال دهد.

گزارشگر: عایشه تنظیم

برگردان: نجیب الله احمدیار

XS
SM
MD
LG