لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه حمایت از طالبان را به شدت رد کرد


سران طالبان چندین بار با مقام‌های روس تماس هایی داشته اند
سران طالبان چندین بار با مقام‌های روس تماس هایی داشته اند

سفارت روسیه در کابل با نشر پیامی گفته که ادعاها در مورد حمایت مسکو از گروه طالبان "اتهامات بی اساس و فاقد مسوولیت" و "شایعات و خیال‌های خام" است.

چندین مقام امریکایی به شمول جوزف ووتل، فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی و نیز شماری از چهره های سیاسی افغان، روسیه را به فراهم آوری حمایت مالی و تجهیزات جنگی به طالبان متهم کرده اند.

اعلامیۀ سفارت روسیه با اشاره به حضور قوای ایتلاف به رهبری ایالات متحده در افغانستان و دسترسی این قوا به ویژه نظامیان امریکایی به عصری‌ترین امکانات و تجهیزات نظامی خاطر نشان ساخته است که "حتا یک عکس یا نوار ویدیویی برای اثبات این ادعا در دست نیست".

سفارت روسیه در کابل نشر چنین مفکوره را به ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده یا سی آی ای نسبت داده و تاکید کرده است که "تمام اتهامات در مورد تمویل و کمک مادی – تخنیکی به تحریک طالبان عاری از حقیقت" است.

جمهوری اسلامی ایران نیز مانند روسیه به فراهم آوری امکانات مالی و نظامی به طالبان متهم شده است، هرچند مقام‌های آن کشور نیز این ادعاها را رد کرده اند.

مقام‌های روسی در گذشته داشتن تماس با گروه طالبان را تایید کرده بودند و آنرا روال عادی خوانده بودند. به گزارش رسانه های غربی، مسکو طالبان را نیروی کارا در مقابل گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان می پندارد.

نشست اخیر مسکو به اشتراک نمایندگان پاکستان و چین که در آن از افغانستان دعوت نشده بود، سبب واکنش‌های تند در حلقات سیاسی افغانستان شد و گمانه زنی‌ها را در مورد معاملات پنهان میان روسیه و طالبان قوت بخشید.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG