لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه چقدر تسلیحات هسته‌ای دارد و کی آن‌ را کنترول می‌کند؟


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به تازگی گفته است که روی استقرار تسلیحات هسته‌ای تعرضی در بلاروس با مینسک توافق کرده است، اقدامی که به گفتهٔ مسکو تخطی از توافقات منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای نیست.

روسیه که تسلیحات هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی را به ارث برده، بزرگترین ذخیرهٔ کلاهک‌های هسته‌ای جهان را دارد.

بر اساس معلومات فدارسیون دانشمندان امریکایی، از سال ۲۰۲۲ به اینسو پوتین کنترول حدود ۵۹۷۷ کلاهک هسته‌ای را در دست دارد، در حالی که جو بایدن، رییس جمهور امریکا،‌۵۴۲۸ کلاهک هسته‌ای را کنترول می‌کند.

میعاد حدود ۱۵۰۰ کلاهک‌ هسته‌ای روسیه تکمیل شده است، اما احتمالاً هنوز هم سالم اند. بر اساس معلومات سازمان غیرانتفاعی "Bulletin Atomic Scientists" روسیه ۲۸۸۹ کلاهک هسته‌ای را ذخیره کرده و حدود ۱۵۸۸ کلاهک هسته‌ای استراتیژیک را به بهره‌برداری سپرده است.

روسیه همچنان ۸۱۲ کلاهک هسته‌ای را در میزایل‌های بالستیک مستقر در خشکه، حدود ۵۷۶ کلاهک‌ دیگر را در میزایل‌های بالستیک تحت‌البحری و نزدیک به ۲۰۰ کلاهک دیگر را در پایگاه‌های طیاره‌های بم‌افگن جابجا کرده است.

ایالات متحده حدود ۱۶۴۴ کلاهک هسته‌ای استراتیژیک را به بهره برداری سپرده است.

این مقدار کلاهک‌های هسته‌ای به این معنی است که روسیه و امریکا می‌توانند چندین بار جهان را تخریب کنند.

در جریان جنگ سرد، اتحاد جماهیر شوروی در حدود ۴۰ هزار کلاهک هسته‌ای را در اختیار داشت در حالی که شمار کلاهک‌های هسته‌ای امریکا در آن وقت به ۳۰ هزار می‌رسید.

موضوع کلیدی در این خصوص، پرتاب این کلاهک‌ها است.

به نظر می‌رسد که روسیه در حدود ۴۰۰ میزایل بالستیک قاره‌پیمای مجهز با کلاهک هسته‌ای دارد که بر اساس تخمین سازمان غیر انتفاعی ''Bulletin Atomic Scientists" توانایی انتقال ۱۱۸۵ کلاهک هسته‌ای را دارند.

این کشور همچنان ۱۰ تحت البحری مجهز با تسلیحات هسته‌ای فعال دارد که می‌توانند حد اکثر ۸۰۰ کلاهک هسته‌ای را انتقال دهند. روسیه همچنان حدود ۶۰ تا ۷۰ بم‌افگن هسته‌ای را در اختیار دارد.

ایالات متحده سال گذشته گفت که روسیه و چین نیروی هسته‌ای شان را گسترش داده و عصری‌تر می‌سازند. از سوی دیگر، پوتین ادعا کرده است که معلوماتی را در دست دارد که نشان می‌دهد ایالات متحده انواع جدید تسلیحات هسته‌ای را تولید می‌کند.

بر اساس معلومات "انجمن کنترول تسلیحات" پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، تنها چند کشور معدود تسلیحات هسته‌ای را آزمایش کردند. ایالات متحده در سال ۱۹۹۲، چین و فرانسه در سال ۱۹۹۶، هند و پاکستان در سال ۱۹۹۸ و کوریای شمالی برای بار آخر در سال ۲۰۱۷ سلاح هسته‌ای را آزمایش کردند. روسیه برای بار اخیر در سال ۱۹۹۰ سلاح هسته‌ای را آزمایش کرد.

بر اساس معلومات "فدراسیون دانشمندان امریکایی" چین در مجموع ۳۵۰ کلاهک، فرانسه ۲۹۰ کلاهک و بریتانیا ۲۲۵ کلاهک هسته‌ای دارد.

کی دستور پرتاب تسلیحات هسته‌ای را می‌دهد؟

سازمان دکتورین هسته‌ای روسیه می‌گوید که رییس جمهور روسیه تصمیم گیرندهٔ نهایی استفاده از تسلیحات هسته‌ای استراتیژیک و غیراستراتیژیک است.

رییس جمهور روسیه همیشه وقت بکس‌دستی هسته‌ای یا "چگت" را با خود دارد. گفته می‌شود که وزیر دفاع روسیه و لوی درستیز این کشور نیز بکس‌های مشابه را نزد شان دارند.

بکس دستی در اصل وسیلهٔ مخابراتی میان رییس جمهور و مقامات ارشد نظامی و نیروی راکتی است که از طریق کازبیک، شبکهٔ سوق و ادارهٔ الکترونیک فوق العاده سری، وصل می‌شود. کازبیک توسط سیستم دیگری، کاوکاز (قفقاز)، حمایت می‌شود.

شبکهٔ تلویزیونی زیوازدای روسیه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که یکی از این بکس‌های دستی دکمه‌های متعدد دارد. در یک قسمت این بکس‌دستی که "اداره" نامیده می‌شود دو دکمه به رنگ سفید و سرخ وجود دارد که دکمهٔ‌ سفید برای پرتاب و دکمهٔ سرخ برای فسخ پرتاب به کار برده می‌شود و این بکس‌دستی با یک کارت ویژه فعال می‌گردد.

اگر روسیه ببیند که با حملهٔ هسته‌ای استراتیژیک مواجه است، رییس جمهور این کشور از طریق این بکس‌دستی، دستور مستقیم پرتاب را به قوماندانی ستردرستیز و قطعات احتیاط می‌فرستد، قطعاتی که رمزهای هسته‌ای را نزد خود دارند.

اگر حملهٔ هسته‌ای بر روسیه تایید شود، رییس جمهور این کشور سیستم "دست مرگ" را فعال می‌سازد که آخرین گزینه است و در نهایت از طریق کمپیوتر‌ها دستور پرتاب تسلیحات هسته‌ای از پایگاه‌های سراسر روسیه صادر می‌شود.

XS
SM
MD
LG