لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه:‌ تعزیرات جدید اتحادیهٔ اروپا بر مسکو فقط مشکلات داخلی این اتحادیه را تشدید می‌کند


یک سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه روز شنبه ۱۷ دسمبر (۲۶ قوس) گفت که تعزیرات جدید اتحادیهٔ اروپا بر مسکو فقط مشکلات داخلی این اتحادیه را تشدید می‌کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه با نشر اعلامیه‌ای گفت:‌ "بسته فعلی [تعزیرات] فقط همان تاثیرات قبلی را خواهد داشت. مشکلات اجتماعی-اقتصادی در داخل این اتحادیه تشدید خواهد شد."

اظهارات این مقام وزارت خارجهٔ روسیه پس از آن بیان شد که رهبران اتحادیهٔ اروپا در هفتهٔ جاری توافق کردند تا معادل ۱۹ میلیارد دالر کمک مالی را در سال آینده برای اوکراین فراهم کنند و در عین حال، نهمین دور تعزیرات را بر مسکو وضع کنند.

بر اساس تعزیرات جدید که بر روسیه وضع می‌شود، در پهلوی سایر اقدامات،‌ تقریباً ۲۰۰ نفر دیگر شامل فهرست سیاه می‌گردد و سرمایه‌گذاری در معادن روسیه نیز ممنوع می‌شود.

خانم زاخارووا همچنین از مقام‌های بروکسل خواست تا تمام محدودیت‌هایی را لغو کند که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم صادرات غلات و کود کیمیایی روسیه را متاثر می‌کند.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز پنجشنبه گفته بود که کشورش همکاری‌ تجارتی را با شرکای جدید خود گسترش می‌دهد که شامل صادرات با چین می‌باشد تا از این طریق دربرابر تعزیرات کشورهای غربی مقابله کند.

در یک اقدام تازه،کرملين روز شنبه گفت که رییس جمهور پوتین ملاقات های گسترده‌ای را با مقام‌های ارشد نظامی کشورش که از جنگ روسیه در اوکراین نظارت می‌کنند، آغاز کرده است.

کرملین با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پوتین تمام روز جمعه را با نظامیان کشورش که در "عملیات ویژهٔ اوکراین" دخیل اند، سپری کرد. روسیه تهاجم نظامی خود بر اوکراین را عملیات ویژه می‌نامد، در حالیکه اوکراین و کشورهای غربی، این اقدام نظامی مسکو بر کیف را جنگ تمام عیار تلقی‌ می‌کنند.

بر اساس اعلامیهٔ کرملین، رییس جمهور پوتین با سرگی شیگو، وزیر دفاع، والری گراسیموف، لوی درستیز قوای مسلح دیدار کرده و در عین حال، ملاقات‌های جداگانه با فرماندهان بخش‌های مختلف نظامی کشورش داشته است.

دیدار پوتین با نظامیان کشورش در همان روزی صورت گرفت که نیروهای روسیه حملات گسترده را در اوکراین انجام دادند؛ حملاتی که موجب قطع برق و آب در بخش‌هایی از اوکراین شد.

حملات روز جمعه بخشی از موج حملات گسترده‌ٔ روسیه بر اوکراین است که پس از شکست نیروهای روسی در میدان جنگ در ماه اکتوبر سال روان میلادی آغاز شد.

روسیه از چند هفته به اینسو با حملات راکتی و طیاره‌های انفجاری بی‌سر نشین، زیربناهای اوکراین، به ویژه تاسیسات انرژی و دستگاه‌های برق آن کشور را هدف قرار داده است. مقام‌های اوکراینی می گویند که این حملات سبب قطع جریان برق ۴.۵ میلیون نفر شده است.

XS
SM
MD
LG