لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: روسیه به امریکا دستور داده نمی‌تواند که چه کمک امنیتی به اوکراین فراهم کند


قصر سفید می‌گوید که ایالات متحده همگام با اوکراینی‌ها بوده و کمک‌های امنیتی بیشتری را به اوکراین فراهم خواهد کرد و روسیه به امریکا دستور داده نمی‌تواند که چه کمک امنیتی به اوکراین ارایه کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید، روز جمعه ۱۶ دسمبر (۲۵ قوس) در مصاحبه با صدای امریکا گفت که واشنگتن "همگام با اوکراینی‌ها بوده و تقریباً هر روز با آنها در مورد نیازهای آنان صحبت می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که این نیازها را به بهترین شکل برآورده کند."

آقای کربی در مورد هشدار روسیه مبنی بر فراهم‌آوری سیستم میزایل‌های پتریوت توسط امریکا به اوکراین گفت: "روسیه به ایالات متحده یا هیچ کشور دیگری دستور داده نمی‌تواند که ما چه کمک امنیتی به اوکراین ارایه کنیم."

وزارت خارجهٔ روسیه روز پنج شنبه ۱۵ دسمبر (۲۴ قوس) به ایالات متحده هشدار داده گفت که اگر سیستم پیشرفتهٔ میزایل دافع هوای پتریوت را به اوکراین بفرستد مسکو آنرا اقدام "تحریک کننده" بر خواهد شمرد، اقدامی که می‌تواند کرملین را به پاسخ وا دارد.

ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه، گفت که فرستادن میزایل‌های پتریوت از سوی واشنگتن برای مبارزه با حملات هوایی روسیه در اوکراین، بیانگر تشدید نقش امریکا در کمک با حکومت کیف بوده و ممکن عواقب احتمالی را در پی داشته باشد.

او در مورد این که مسکو چه پاسخی ارایه خواهد کرد معلومات بیشتر ارایه نکرد، اما گفت که ایالات متحده باید از هشدار های روسیه نتیجه‌گیری درست کند. او افزود که تجهیزات که امریکا به اوکراین می‌فرستد "هدف مشروع" برای حملات روسیه اند.

زخارووا علاوه کرد که امریکا با فرستادن تسلیحات به یک جانب در جنگ اوکراین مبدل شده است.

رسانه‌های امریکایی روز سه‌شنبه ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) گزارش دادند که وزارت دفاع ایالات متحده در حال نهایی سازی طرح ارسال میزایل‌های پتریوت به اوکراین است؛ سیستمی که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، از ماه‌ها در پی دستیابی به آن بوده است.

سخنگوی شورای امنیت قصر سفید تاکید کرد که پس از حملات هوایی "بی‌سابقه" روسیه با میزایل‌ها و درون‌های ایرانی، قابلیت‌های دافع هوا به یک نیاز اصلی اردوی اوکراین تبدیل شده است.

آقای کربی گفت که واشنگتن به هر شکلی که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، صلاح بداند، با اوکراین برای موفقیت در میدان نبرد کمک خواهد کرد و افزود که ایالات متحده به اوکراین دستور نمی‌دهدکه چگونه از خاک خود دفاع کند.

روسیه به سلسلهٔ حملات بر تاسیسات غیرنظامی به ویژه زیربناهای انرژی اوکراین تنها روز جمعه ۱۶ دسمبر بیش از ۷۰ حملهٔ میزایلی و طیاره‌های بدون سرنشین را نجام داد، حملاتی که موجب قطع آب و برق در شهر‌های عمده‌ٔ اوکراین شد و فشار بیشتر را بر مردم آن کشور در حالی وارد کرده است که سردی هوا به زیر منفی صفر درجهٔ سانتی‌گراد رسیده است.

زیلینسکی روز جمعه در یک سخنرانی ویدیویی گفت که روسیه هنوز میزایل‌های کافی برای حملات گسترده تر مانند حملات امروزی در اختیار دارد.

او گفت: "بالای هر آن چیزیی که راکت‌پرستان مسکو حساب می‌کنند، هنوزهم توازن قدرت را در این جنگ تغییر نخواهد داد."

روسیه از چند هفته به اینسو با حملات راکتی و طیاره‌های انفجاری بی‌سر نشین، زیربناهای اوکراین، به ویژه تاسیسات انرژی و دستگاه‌های برق آن کشور را هدف قرار داده است. مقام‌های اوکراینی می گویند که این حملات سبب قطع جریان برق ۴.۵ میلیون نفر شده است.

XS
SM
MD
LG