لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر روسیه در واشنگتن: انتقال جت‌های اف-۱۶ به کیف دخالت ناتو در منازعهٔ اوکراین را مطرح می‌کند


اناتولی انتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده
اناتولی انتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده

اناتولی انتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، صبح دوشنبه ۲۲ می (اول جوزا) گفت که انتقال جت‌های جنگی اف-۱۶ سوالاتی را در مورد دخالت ناتو در منازعهٔ اوکراین مطرح می‌کند.

انتونوف در اظهاراتی که از طریق تلگرام سفارت روسیه در ایالات متحده منتشر شده، گفته است که هر گونه حملهٔ اوکراین بر منطقهٔ کریمیه، به مثابه حمله بر روسیه تلقی خواهد شد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، پس از راه اندازی یک همه پرسی،‌ منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین را به قلمرو خود ملحق کرد، اقدامی که نه تنها با انتقاد های شدید غرب، به ويژه امریکا مواجه شد، بلکه تعزیراتی را نیز در قبال داشت.

اظهارات سفیر روسیه در ایالات متحده در مورد دخالت ناتو در منازعهٔ اوکراین پس از بیان شده است که امریکا و متحدین اروپایی آن اخیراََ توافق کردند تا جت‌های پیشرفتهٔ جنگی اف-۱۶ را در اختیار کیف قرار بدهند.

انتونوف با اشاره به فراهم‌آوری جت‌های جنگی اف-۱۶ برای اوکراین،‌ خطاب به مقامات امریکا گفت که ''بسیار مهم که ایالات متحده از پاسخ روسیه آگاهی کامل داشته باشد" اما این دپلومات روسی در مورد پاسخ احتمالی مسکو در مقابل امریکا و متحدین ناتو جزییاتی ارایه نکرد.

رییس جمهو بایدن روز جمعه ۱۹ می (۲۹ ثور) در نشست سران گروه جی-۷ یا هفت اقتصاد برتر جهان گفت که واشنگتن از فراهم کردن جت‌های پیشرفتهٔ اف-۱۶ برای اوکراین و برنامهٔ آموزشی پیلوت‌های اوکراینی حمایت خواهد کرد.

این اقدام ایالات متحده پیشرفتی بزرگی برای کیف تلقی می‌شود. اوکراین در ماه‌های اخیر حامیان غربی خود را تحت فشار قرار داده است تا با فراهم کردن طیاره‌های جنگی با فناوری پیشرفته برای جلوگیری از تهاجم روسیه، موافقت کنند.

آموزش‌ جنگنده‌های اف -۱۶ساخت امریکا در اروپا انجام خواهد شد و دوره آموزش تکمیلی آن ماه‌ها زمان نیاز دارد. کارشناسان امریکایی سریع‌ترین زمان مورد نیاز برای تکمیل آموزش جنگنده اف-۱۶ را حدود ۱۸ ماه تخمین کرده اند.

XS
SM
MD
LG