لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن با تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین و آموزش پیلوت‌های اوکراینی موافقت کرد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز جمعه ۱۹ می (۲۹ ثور) در نشست سران گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی-۷) گفت که واشنگتن از فراهم کردن جنگنده‌های پیشرفتهٔ اف-۱۶ برای اوکراین و برنامهٔ آموزشی پیلوت‌های این کشور حمایت خواهد کرد.

این اقدام ایالات متحده پیشرفتی بزرگی برای کیف تلقی می‌شود. اوکراین در ماه‌های اخیر حامیان غربی خود را تحت فشار قرار داده است تا با فراهم کردن طیاره‌های جنگی با فناوری پیشرفته برای جلوگیری از تهاجم روسیه، موافقت کنند.

بایدن گفت که ایالات متحده "از تلاش مشترک با متحدان و شرکای خود برای آموزش پیلوت‌های اوکراینی برای جنگنده‌های نسل چهارم از جمله اف-۱۶ برای تقویت و بهبود بیشتر قابلیت‌های نیروی هوایی اوکراین حمایت خواهد کرد."

او افزود: "از آنجایی که آموزش در ماه‌های آینده انجام می‌شود، ایتلاف کشورهایی که در این تلاش شرکت می‌کنند تصمیم خواهند گرفت که واقعاً چه زمانی جت‌ها را تهیه کنیم، چه تعداد را تهیه کنیم و چه کسی آنها را تهیه کند."

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین که قرار است در جریان نشست سران گروه جی۷ در جاپان با بایدن دیدار کند، این اقدام را یک "تصمیم تاریخی"خواند و افزود که مشتاقانه منتظر"مذاکره در مورد اجرای عملی" این طرح در هیروشیما است.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده در بیانیه‌ای از این اقدام بایدن استقبال کرده اما افزوده که اگر ادارهٔ بایدن از قبل از این برنامه حمایت می‌کرد، پیلوت‌های اوکراینی می‌توانستند جان اوکراینی‌های بی‌شماری را نجات بدهند.

مک‌کال در بیانیه گفته است: "حمایت از این آموزش پیامی قوی را می‌فرستد که ایالات متحده و متحدان ما متعهد به توسعه درازمدت امنیت اوکراین هستند."

بریتانیا، بلجیم و هالند نیز از این تصمیم بایدن استقبال کرده اند.

ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا در تویتی نوشته است: "بریتانیا با ایالات متحده امریکا، هالند، بلجیم و دنمارک همکاری خواهد کرد تا اوکراین را به ظرفیت رزمی هوایی که به آن نیاز دارد، برساند."

آموزش‌ جنگنده‌های اف -۱۶ساخت امریکا در اروپا انجام خواهد شد و دوره آموزش تکمیلی آن ماه‌ها زمان نیاز دارد. کارشناسان امریکایی سریع‌ترین زمان مورد نیاز برای تکمیل آموزش جنگنده اف-۱۶ را حدود ۱۸ ماه تخمین زده‌اند.

پس از اعلام حمایت بایدن از برنامهٔ آموزش پیلوت‌های اوکراینی، وزارت دفاع دنمارک اعلام کرد که این کشور به آموزش پیلوت‌های جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت امریکا کمک خواهد کرد.

ترولز لوند پولسن، سرپرست وزارت دفاع دنمارک گفت که کشورش"اکنون قادر خواهد بود برای آموزش پیلوت‌های اوکراینی برای پرواز با اف-۱۶ به جلو حرکت کند."

لوند پولسن افزود که دنمارک همکاری با متحدان خود را برای حمایت از این طرح در اولویت قرار خواهد داد و از تصمیم بایدن برای تصویب این طرح استقبال کرد.

اما سرپرست وزارت دفاع دنمارک نگفت که آیا کشورش در فراهم کردن جت‌های جنگنده به اوکراین سهم خواهد گرفت یا خیر.

نیروهای هوایی دنمارک حدود ۴۰ فروند طیارهٔ اف-۱۶ دارد که از جمله ۳۰ فروند آن فعال می‌باشد. این کشور اخیراً جنگنده‌های جدیدتر اف-۳۵ را خریداری کرده است.

XS
SM
MD
LG