لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: آماده‌ایم در مقابل طالبان از تاجیکستان حفاظت کنیم 


وزارت خارجهٔ روسیه می‌گوید که در صورت هر گونه حملهٔ طالبان بر تاجیکستان، آماده است از دوشنبه حفاظت کند. این در حالی است که رسانه‌های روسی گزارش داده اند که یک گروه تندرو تاجیک برای حملات فرامرزی آمادگی می‌گیرد.

رسانه‌های روسی گزارش داده اند که گروه طالبان با یک گروه تندرو تاجیک ایتلاف کرده است؛ گروهی که ممکن در تلاش حمله بر تاجیکستان باشد.

انترفکس از اندری رودینکوف، معاون وزیر خارجهٔ روسیه نقل کرده که گفته است در صورت نیاز به تاجیکستان کمک‌های ضروری هم در چوکات سازمان پیمان امنیت جمعی و هم بر اساس روابط دو جانبه، فراهم خواهد شد.

با آنهم، این دپلومات روسی افزوده است که بر اساس گزارش‌ها، طالبان نمی‌توانند در شمال افغانستان وضعیت را کنترول کنند، اما روسیه هنوز هم امیدوار است که این گروه به تعهدات شان در خصوص جلوگیری از حملات از خاک افغانستان بر همسایه‌ها عمل کند.

اما علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان در گذشته و در جریان محاصرهٔ پنجشیر گروه طالبان را به نقض حقوق بشر متهم کرده بود.

گروه طالبان تا اکنون به اظهارات این مقام روسی واکنش نشان نداده است، اما در گذشته به تاجیکستان در مورد دخالت در امور افغانستان هشدار داده بود.

کنفرانس مسکو

نمایندۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان گفته است که کشورش طالبان را برای گفتگو‌های بین المللی در مورد افغانستان که در مسکو برگزار می‌شود، دعوت خواهد کرد.

ضمیر کابلوف روز پنجشنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) گفت که قرار است این گفتگوها پس از نشست گروه جی ۲۰، به تاریخ ۲۰ اکتوبر در مسکو برگزار شود.

نشست گروه جی ۲۰ به تاریخ ۱۲ اکتوبر برگزار خواهد شد و کمک به افغانستان برای جلوگیری از فاجعه انسانی در آن کشور از بحث‌های عمدۀ در این نشست خواهد بود.

مسکو برای تعامل با طالبان تمایل نشان داده، اما تاکنون برای به رسمیت شناختن این گروه که به عنوان یک سازمان تروریستی در روسیه پنداشته می‌شود، اقدامی نکرده است.

XS
SM
MD
LG