لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه خواستار آرامش میان تاجیکستان و افغانستان شد


تاجیکستان در دو ماه اخیر چندین مشتق و تمرین نظامی را به گونۀ انفرادی و مشترک با نظامیان روسی و اوزبیکستانی در نزدیکی مرزهای افغانستان انجام داده است.
تاجیکستان در دو ماه اخیر چندین مشتق و تمرین نظامی را به گونۀ انفرادی و مشترک با نظامیان روسی و اوزبیکستانی در نزدیکی مرزهای افغانستان انجام داده است.

روسیه از تاجیکستان و افغانستان خواسته است تا هرگونه مناقشۀ شان را با روش قابل قبول برای دو طرف حل و فصل کنند.

تاس، خبرگزاری دولتی روسیه از قول الکسی زیاتسیف، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه گزارش داده است که مسکو "تنش فزاینده" در روابط تاجیکستان-افغانستان و اعزام قوا از سوی هر دو کشور در امتداد خط مرزی را با نگرانی نظارت می‌کند.

‌این مقام روسی گفته است که بر اساس اطلاعات منابع طالبان، هزاران نیروی ویژۀ آن گروه به ولایت تخار که هم مرز با تاجیکستان است، مستقر شده اند.

با اینحال، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که وزارت خارجۀ تاجیکستان و مقام‌های طالبان تا کنون در مورد مناقشات دو کشور و نیز تحرکات نظامی مرزی تبصره‌ای نکرده اند.

امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان گفته است که بحران سیاسی، بشری و دولت‌داری در افغانستان، تهدیدی جدی برای ثبات و امنیت منطقه است.

آقای رحمان هفتۀ گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که کشورش حدود ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و به گفتۀ وی دولت و مردم تاجیکستان "نمی‌توانند نسبت به بحران آن کشور [افغانستان] بی تفاوت بمانند".

رییس جمهور تاجیکستان پیش از این گفته بود که کابینۀ طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و گروه طالبان را به نقض حقوق بشر در جریان حمله بر ولایت پنجشیر متهم کرده بود.

او در مجمع عمومی ملل متحد گفت که برای حل مناسب مشکلات سیاسی و امنیتی افغانستان باید حکومت فراگیر برآمده از انتخابات و ارادۀ مردم در آن کشور شکل گیرد که نمایندگان همه گروه‌های سیاسی و اقلیت‌های ملی و قومی در آن سهیم باشند.

مقام‌های طالبان نیز در این اواخر بیانات تندی در واکنش به اظهارات مقام‌های تاجیکستانی داشته و بر ضد هرگونه دخالت آن کشور در امور داخلی افغانستان هشدار داده اند.

آقای رحمان در ملل متحد گفت که نمی‌خواهد در امور داخلی افغانستان مداخله کند، اما گفت که برای حل مسایل سیاسی و امنیتی این کشور، باید انتخابات برگزار شود.

تاجیک‌ها که یکی از بزرگترین گروه‌های قومی در آن کشور است، در کابینۀ سرپرست طالبان مشارکت بسیار اندک دارند. کابینۀ سرپرست طالبان به خاطر تک قومی بودن و عدم حضور زنان در آن به شدت مورد انتقاد جامعۀ جهانی قرار گرفته است.

تاجیکستان که میزبان یک پایگاه نظامی روسیه است، به تازگی تمرینات نظامی را در دو ولایت مرزی آن کشور با افغانستان انجام داد.

XS
SM
MD
LG