لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار پولند از بروز جنگ در اروپا؛ مسکو: مذاکرات بر سر اوکراین به بن‌بست رسیده است


زیبگنیو راو، وزیر خارجه پولند در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا
زیبگنیو راو، وزیر خارجه پولند در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا

با ادامه تنش‌های شدید میان روسیه و غرب بر سر اوکراین، وزیر امور خارجهٔ پولند می‌گوید که اروپا نسبت به هر زمانی دیگری در معرض خطر فرورفتن در جنگ قرار دارد.

زیبگنیو راو، که کشورش ریاست دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا را برعهده دارد، روز پنج شنبه ۱۳ جنوری (۲۳جدی) طی سخنرانی در این نشست گفت:"به نظر می رسد که خطر جنگ در منطقه سازمان امنیت و همکاری اروپا به بالاترین حد خود در ۳۰ سال گذشته رسیده است. ما در چند هفته اخیر شاهد تحرکات نظامی بزرگی در شرق اروپا بوده ایم."

در همین حال، روسیه می‌گوید که گفتگو‌ها بر سر اوکراین ادامه دارد اما به بن‌بست رسیده است. روسیه اعلام کرده است که هنوز هم مایل به حل دپلوماتیک مسایل است، اما کارشناسان نظامی خود را آماده می‌کند تا در صورت حل‌ نشدن تنش‌ها بر سر اوکراین، برای گزینه‌های دیگر آماده باشند.

مایکل کارپنتر، سفیر ایالات متحده در سازمان امنیت و همکاری اروپا، پس از گفت‌وگو با نمایندگان روسیه در ویانا گفت که غرب باید برای تشدید احتمالی تنش‌ها با مسکو آماده شود. او به خبرنگاران گفت:"صدای طبل جنگ بلند است و لفاظی‌ها نسبتاً تند شده است."

روسیه تلاش می‌کند غرب را وادار کند که اوکراین را به عضویت ناتو در نیاورد، خواسته‌هایی که ایالات متحده آنها را از ابتدا رد کرده است.

الکساندر لوکاشویچ، سفیر روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا، نیز پس از این نشست به خبرنگاران گفت شرایط "در این مرحله واقعا ناامیدکننده است". او در مورد "عواقب فاجعه بار" احتمالی در صورتی که دو طرف نتوانند در مورد آن چه روسیه خطوط سرخ امنیتی نامیده است به توافق برسند، هشدار داد.

لوکاشویچ اما گفت که مسکو از دپلوماسی دست برنداشته است و حتی به آن سرعت می‌بخشد.

خبر گزاری رویترز می‌نویسد که مقامات روسی در حالی که می‌گویند به دپلوماسی علاقه دارند، اما درخواست‌ها برای عقب‌نشینی نیرو‌های خود از نزدیکی مرز اوکراین را رد می‌کنند و همینطور در مورد عواقب نامشخصی برای امنیت غرب در صورت عدم توجه به خواسته‌هایش، هشدار می‌دهند.

کشور‌های غربی، به شمول ایالات متحده می‌گویند که روسیه با استقرار حدود ۱۰۰هزار نیرو در مرز با اوکراین پلان حمله بر این کشور را دارد. اما روسیه گفته است که هیچ طرح برای حمله بر اوکراین را ندارد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ با حمله به اوکراین، شبه‌جزیره کریمیه را به خاک خود ضمیمه کرد و امریکا و اعضای ناتو نگران اقدام مشابه از طرف کرملین هستند.

XS
SM
MD
LG