لینک های دسترسی

Breaking News

نشست مسکو از نفوذ داعش در افغانستان هشدار داد


افغانستان در این نشست دعوت نشده بود
افغانستان در این نشست دعوت نشده بود

روسیه، چین و پاکستان هشدار دادندکه نفوذ گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان رو به افزایش و وضعیت امنیتی در آن کشور رو به وخامت است.

نماینده‌گان این سه کشور روز سه شنبه در نشستی در مسکو توافق کردند تا در آینده در چنین گفتگوها از حکومت افغانستان نیز دعوت کنند.

حکومت افغانستان با ابراز ناخرسندی به خاطر دعوت نشدن در این نشست، آن را"پشت پرده، مملو از ابهام و پرسش برانگیز" خوانده است.

ماریا زخارووا سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه به رسانه ها گفت "هرسه کشور به گونۀ ویژه در مورد افزایش فعالیت گروهای افراطی در افغانستان به ویژه داعش، ابراز نگرانی کردند".

ایالات متحده که هنوز هم کمتر از ۱۰ هزار سرباز در افغانستان دارد و در ۱۵ سال گذشته درگیر جنگ با گروه های تندرو در آن کشور است، نیز در نشست مسکو اشتراک نداشت.

این سومین تماس از این سلسله میان روسیه، چین و پاکستان است.

روابط روسیه با طالبان

مقام‌های افغان همچنان گفته اندکه روسیه در صدد تعمیق روابط با طالبان است، اما مسکو فراهم آوری مساعدت به شورشیان مسلح مخالف دولت افغانستان را رد کرده است.

خانم زخارووا گفت که هر سه کشور به یک رویکرد انعطاف پذیر برای حذف نام برخی چهره‌های طالب از فهرست تحریم های ملل متحد توافق کردند تا باشد که به گفتۀ وی "تلاش‌های صلح میان کابل و طالبان تقویت یابد".

این در حالی است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ماه گذشته از ملل متحد خواست تا نام ملا هبت الله رهبر طالبان درج فهرست تحریم‌های آن سازمان شود.

شماری از ولسوالی‌های افغانستان به شمول برخی مناطق در شمال آن کشور که با کشورهای آسیای مرکزی هم مرز است، در تصرف طالبان بوده یا اینکه شورشیان طالبان در آن حضور گسترده دارند.

روسیه نگران است که مبادا شورشگری و شورشیان از مرزهای شمالی افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی گسترش یافته و درد سری را برای مسکو خلق کند.

XS
SM
MD
LG