لینک های دسترسی

Breaking News

لاوروف: اگر حکومت طالبان همه‌شمول شود، روسیه در زمینۀ به رسمیت شناختن آن کار خواهد کرد


سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، در یک کنفرانس خبری گفت که مسکو می‌خواهد به سوی رسمیت کامل دپلوماتیک طالبان حرکت کند، مشروط بر این که یک "حکومت واقعی همه‌شمول" در افغانستان ایجاد شود.

به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، آقای لاوروف با اشاره به موجودیت اعضای سایر اقوام در حکومت کنونی طالبان گفت که حکومت طالبان نه تنها از رهگذر قومی، بلکه از نقطه نظر سیاسی نیز همه شمول باشد.

وزیر خارجهٔ روسیه همچنان گفت که مسکو با سیاستمداران افغان، به شمول حامد کرزی، رییس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی پیشین این کشور ،کار می‌کند. آقای لاوروف گفته است: "آنان [کرزی و عبدالله] به گفتمان با طالبان و به تماس‌های ما با تحریک طالبان علاقمندی دارند. ما آنان را به راه اندازی و تداوم معنادار این گفتمان ترغیب می‌کنیم."

بر اساس گزارش خبررسانی تاس، این دپلومات ارشد روسیه گفته است که از طریق سفارت خویش با طالبان به گونهٔ منظم تماس دارد.

قبل بر این،‌ ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه، به تاریخ ششم اپریل گفت که این وزارت طی یادداشتی به سفارت افغانستان جمال غروال را منحیث شارژدافیر افغانستان در مسکو به رسمیت می‌شناسد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان، به تاریخ نهم اپریل گفت: "سفارت افغانستان در مسکو به دپلوماتی که از سوی امارت اسلامی افغانستان تعیین شده است، تحویل داده شد."

اما مقامات روسی تاکید کرده اند که رسمیت دپلومات طالبان به معنی به رسمیت شناختن حکومت این گروه نیست.

پیش از این، امریکا و کشورهای غربی نیز به طالبان گفته بودند که اگر در پی‌کسب مشروعیت جهانی اند، باید حکومت همه‌شمول ایجاد کنند و به حقوق تمامی شهروندان افغانستان، به شمول زنان، دختران و اقلیت‌ها احترام بگذارند.

اما طالبان این پیشنهادات را مداخله در امور داخلی افغانستان خوانده و گفته اند که به هیچ گونه فشار تن نخواهند داد.

پیش از این، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان، گفته بود: "آنچه را در کشور خود انجام می‌دهیم، تحت شرایط یا زیر فشار کسی انجام نداده و بر اساس پلان و پالیسی خود، چه در بخش تعلیمی، چه در بخش اقتصاد یا بخش‌های دیگر، انجام می‌دهیم."

این گزارش بر اساس معلومات خبرگزاری تاس روسیه تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG