لینک های دسترسی

Breaking News

تهاجم روسیه بر اوکراین و تاثیر آن بر نرخ مواد غذایی در افغانستان


قیمت غله‌جات در افغانستان به دلیل تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده بر روسیه و منازعه جاری بین روسیه و اوکراین در حال افزایش بوده و بر تشدید بحران بشری در افغانستان افزوده است.

عبدالشکور، یک تن از سبزی فروشان که به مدت ۲۰ سال با خانواده اش در دامنه کوه دهمزنگ در شمال شهر کابل زندگی می‌کند، از افزایش قیمت مواد خوراکی شکایت دارد.

او که برای درمان فرزند بیمارش ۳۰۰ هزار افغانی قرض کرده است، ضمن شکایت از وضعیت نابسامان اقتصادی اش‌ می‌گوید که ماه هاست که قادر به پرداخت کرایه خانه نمی‌باشد و افزایش قیمت مواد غذایی بر مشکلات خانواده او افزوده است.

بر اساس گزارش سازمان (IPC) که مصونیت غذایی را در جهان دنبال می کند ، حدود ۱۹.۷ میلیون نفر، تقریباً نیمی از جمعیت افغانستان، با گرسنگی حاد مواجه است. این گزارش همچنین اشاره‌ای به درگیری روسیه و اوکراین کرده است که بر تامین گندم، مواد غذایی، مواد اولیه تولید زراعتی و قیمت مواد سوخت در افغانستان اثر گذاشته است.

به گفته شفیع، مالک یکی از خوراکه فروشی ها در شهر کابل، قیمت برنج و آرد در مقایسه با شش ماه گذشته بیش از دو برابر شده است.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد در حال حاضر حدود ۲۳ میلیون شهروند افغانستان گرسنگی حاد را تجربه می‌کند و ۹۵ درصد مردم این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند. این سازمان همچنین گفته است که ۱۰ میلیون کودک افغان برای زنده ماندن به کمک‌های فوری نیاز دارند.

این در حالیست که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در ماه اگست سال گذشته، امریکا به ارزش هفت میلیارد دالر دارایی های بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرد که این امر باعث تشدید بحران بشری در این کشور شده است.

عبدالشکور ‌می‌گوید، آنچه که ایالات متحده به آن اهمیت می دهد، تنها منافع خودش است و هیچ کمک موثری به مردم افغانستان نکرده است. او همچنان ادعا کرد که ایالات متحده به جای کمک به فقرا به خاطر منافع خود به افغانستان آمده بود.

این در حالی است که ایالات متحده در طول حدود دو دهه حضور خود در افغانستان، میلیارد ها دالر را صرف ساختن زیرساخت‌ها، تقویت نهاد های دولتی و حمایت اقتصادی در افغانستان کرده است.

XS
SM
MD
LG