لینک های دسترسی

Breaking News

رحمان در دیدار با قریشی: طالبان برای ایجاد امارت اسلامی آمادگی می‌گیرند


رییس جمهور تاجیکستان گفته است که اگر حکومت افغانستان همه‌شمول نباشد و از تمام‌ اقشار و گروه‌های آن کشور نمایندگی نکند، دوشنبه آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

امام علی رحمان، روز چهارشنبه ۲۵ اگست (سوم سنبله) گروه طالبان را به کوتاهی در انجام تعهدات شان به ایجاد یک نظام با پایه‌های وسیع و تلاش برای ایجاد امارت اسلامی متهم کرد.

آقای رحمان این مطلب را در جریان دیدار با شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان بیان کرد. وزیر خارجۀ پاکستان برای بحث در مورد وضعیت افغانستان سرگرم سفر سه روزه به کشورهای تاجیکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان و ایران است.

وزارت خارجۀ پاکستان با نشر بیانیه‌ای در مورد سفر قریشی به کشورهای منطقه گفته است که به باور اسلام آباد، همسایگان افغانستان نقش حیاتی در تامین صلح، امنیت و ثبات افغانستان و منطقه دارند.

دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "واقعیت‌ها آشکارا نشان می‌دهد که طالبان پیمان‌شکنی می‌کنند و به تعهدات شان مبنی بر ایجاد حکومت موقت با مشارکت گستردۀ دیگر طرف‌های سیاسی عمل نکرده و برای ایجاد امارت اسلامی آمادگی می‌گیرند."

در این اعلامیه آمده است که تاجیکستان، دولتی را که از راه زور و سرکوبگری در افغانستان به قدرت رسیده باشد و موقف تمام مردم افغانستان به ویژه اقلیت‌های قومی آن کشور را نادیده بگیرد، به رسمیت نخواهد شناخت.

تاجیکستان که بیش از ۱۳۵۷ کیلومتر مرز با افغانستان دارد، بار بار نگرانی خود را در مورد جنگ و ناامنی در افغانستان و گسترش و نفوذ دهشت افگنان از این کشور به تاجیکستان ابراز کرده است.

تاجیکستان که میزبان یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامیان روسی در بیرون از قلمرو روسیه است، عضویت سازمان پیمان امنیت جمعی را دارد که روسیه آن را رهبری می‌کند.

قرغیزستان، قزاقستان، بلاروس و ارمنستان از دیگر اعضای دایمی این پیمان بوده و افغانستان و سربستان اعضای ناظر آن اند.

XS
SM
MD
LG