لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار روسیه به ایالات متحدۀ امریکا


روسیه روز دوشنبه به ایالات متحده هشدار دارد که اگر امریکا از "پیمان نیروی هسته‌ای میان‌برد" با روسیه خارج شود، مسکو دست به اقدام مشابه خواهد زد.

مقامات روسی گفته اند که اگر ایالات متحده از این پیمان خارج شود و طرح میزایل های جدید را آغاز کند، روسیه چاره ای به جز اقدام مشابه نخواهد داشت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که اقدام ایالات متحده مبنی بر خروج از این پیمان "جهان را به مکان خطرناک تر" مبدل خواهد ساخت و روسیه مجبور به اقدام مشابه خواهد شد تا توازن قدرت نظامی میان ایالات متحده و روسیه بر قرار شود.

به گفتۀ آقای پسکوف، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بار ها گفته است که از بین رفتن این پیمان، مسکو را ناچار خواهد کرد تا با اقدامات مشخص، از امنیت روسیه حراست کند.

سخنگوی کرملین خطاب به اظهارات رئیس جمهور ترمپ گفت که "معنی اش [ اظهارات رئیس جمهور ترمپ]این است که ایالات متحده نمی خواهد پنهان کاری کند، بلکه به صورت آشکار می خواهد تا این سیستم [میزایل ها] را در آینده انکشاف بدهد و اگر این نوع سیستم انکشاف داده شود، در چنین حالت" روسیه ناگزیر است تا به اقدام مشابه اقدام کرده و توازن قدرت را اعاده کند.

رئیس جمهور ترمپ روز شنبه گفت که روسیه از این پیمان که در سال ۱۹۸۷ میلادی امضا شده، به کرات تخطی کرده است، اما جزئیاتی در این مورد ارایه نکرد. او گفت "ما بیش از این به آنان [مقامات روسی] اجازه نخواهیم داد تا از توافق هسته ای، تخطی کنند."

هشدار مقامات روسی در حالی بیان شده است که جان بولتن، مشارو امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه به روسیه رسید تا با مقامات آن کشور در مورد مسایل امنیتی، صحبت کند.

آقای پسکوف گفته است که رئیس جمهور پوتین با آقای بولتن ملاقات خواهد کرد، اما از شنیدن اظهارات رئیس جمهور ترمپ مبنی بر خروج از این پیمان، نگران است.

پیمان نیروی هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میلادی میان رونالد ریگن، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، و میخاییل گرباچف، رئیس جمهور وقت اتحاد جماهیر شوروی پیشین، امضا شد. هدف این پیمان، از بین بردن میزایل های با برد کوتاه و متوسط بود که قادر به حمل سلاح اتمی است.

XS
SM
MD
LG