لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: از پیمان نیروی هسته‌ای میان‌برد با روسیه، خارج می شویم


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، گفته است که در نظر دارد از "پیمان نیروی هسته ای میان‌برد" با روسیه خارج شود.

اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده در مورد خروج از این پیمان در حالی مطرح شده است که قرار است جان بولتن، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا هفتۀ آینده به مسکو رفته و با مقامات روسی ملاقات کند.

رئیس جمهور ترمپ گفته است که روسیه از این پیمان که در سال ۱۹۸۷ میلادی امضا شده، به کرات تخطی کرده است، اما جزئیاتی در این مورد ارایه نکرد.

این پیمان در سال ۱۹۸۷ میلادی میان رونالد ریگن، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، و میخاییل گرباچف، رئیس جمهور وقت اتحاد جماهیر شوروی پیشین، امضا شد. هدف این پیمان، از بین بردن میزایل های با برد کوتاه و متوسط بود که قادر به حمل سلاح اتمی است.

آقای ترمپ گفته است که "روسیه از این توافق تخطی کرده است. آنان [مقامات روسی] از چندین سال به این سو از این توافق تخطی کرده اند و نمی دانم که چرا رئیس جمهور اوباما در این مورد مذاکره نکرده و یا از آن [پیمان] بیرون نشد."

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین تاکید کرده است که "ما بیش از این به آنان [مقامات روسی] اجازه نخواهیم داد تا از توافق هسته ای، تخطی کنند."

آقای ترمپ گفته است که ایالات متحده این نوع سلاح ها را انکشاف خواهد داد، مگر اینکه روسیه و چین از انکشاف این گونه سلاح دست بکشند.

این پیمان در سال ۱۹۸۷ میلادی میان رهبران ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق امضا شد
این پیمان در سال ۱۹۸۷ میلادی میان رهبران ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق امضا شد

آقای ترمپ تاکید هشدار داد که هرگاه روسیه و چین به انکشاف چنین میزایل ها ادامه دهند، چنین وضعیت برای امریکا "غیر قابل قبول" خواهد بود.

پس از تهدید رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر خروج از این پیمان دو جانبه، مقامات مسکو روز یکشنبه گفتند که خروج امریکا از این توافق "اقدام خطرناک" است. روسیه تخطی از این پیمان را تکذیب کرده است و چین جُز این توافق نیست.

مقامات ایالات متحده در گذشته روسیه را به تخطی از این پیمان متهم کرده بودند، زیرا مسکو به صورت عمدی میزایل های کروز را جا به جا کرده بود تا تهدیدی در مقابل اعضای پیمان ناتو باشد. در عین حال، روسیه ادعا کرده است که نصب سیستم میزایل های دفاعی توسط ایالات متحده، تخطی از این پیمان است.

XS
SM
MD
LG