لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار روسیه به امریکا: انتقال سیستم پتریوت به اوکراین بی پاسخ نخواهد ماند


سیستم دافع هوای پتریوت
سیستم دافع هوای پتریوت

وزارت خارجهٔ روسیه امروز ۱۵ دسمبر (۲۴ قوس) به ایالات متحده هشدار داده گفت که اگر سیستم پیشرفتهٔ میزایل دافع هوای پتریوت را به اوکراین بفرستد مسکو آنرا اقدام "تحریک کننده" بر خواهد شمرد، اقدامی که می‌تواند کرملین را به پاسخ وا دارد.

ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه گفت که فرستادن میزایل‌های پتریوت از سوی واشنگتن برای مبارزه با حملات هوایی روسیه در اوکراین، بیانگر تشدید نقش امریکا در کمک با حکومت کیف بوده و ممکن عواقب احتمالی را در پی داشته باشد.

او در مورد این که مسکو چه پاسخی ارایه خواهد کرد معلومات بیشتر ارایه نکرد اما گفت که ایالات متحده باید از هشدار های روسیه نتیجه‌گیری درست کند. او افزود که تجهیزات که امریکا به اوکراین می‌فرستد "هدف مشروع" برای حملات روسیه اند.

زخارووا علاوه کرد که امریکا با فرستادن تسلیحات به یک جانب در جنگ اوکراین مبدل شده است.

رسانه‌های امریکایی روز سه‌شنبه ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) گزارش دادند که وزارت دفاع ایالات متحده در حال نهایی سازی طرح ارسال میزایل‌های پتریوت به اوکراین است؛ سیستمی که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، از ماه‌ها در پی دستیابی به آن بوده است.

رهبران قصر سفید و وزارت دفاع امریکا همواره گفته اند که فراهم آوری سیستم دافع هوای اضافی به اوکراین یک اولویت بوده است. مقامات امریکایی اکنون مصمم شده اند که برای مقابله با حملات هوایی روسیه فرستادن این تسلیحات ضروری است.

سیستم میزایل پتریوت، برای ایالات متحده و متحدانش در مناطق درگیر جنگ در جهان حیثیت سپر را دارد.

انتظار می‌رود ایالات متحده به زودی فرستادن این سیستم را رسماً اعلام کند. اما کارشناسان هشدار می‌دهند که موثریت این سیستم محدود است و تغییردهندهٔ مطلق بازی در جنگ نخواهد بود.

سیستم میزایلی پتریوت

پتریوت، سیستم میزایلی رهبری شدهٔ زمین به هوا است که می‌تواند طیاره‌ها، میزایل‌های کروز و میزایل‌های بالستیک کوتاه برد را هدف قرار داده و پیش از رسیدن به هدف، در هوا منهدم کند.

در طول سال‌ها، سیستم و میزایل‌های پتریوت چندین بار تجدید شده است. هر میزایل رهگیر برای سیستم پتریوت تقریباً چهار میلیون دالر و پرتابگرها هر یک حدود ۱۰ میلیون دالر ارزش دارند. با این قیمت، استفاده از پتریوت برای سرنگونی راکت یا میزایل‌های کوچک و یا درون‌های ایرانی کوچک و ارزان که روسیه در جنگ اوکراین از آن استفاده می‌کند، مقرون به صرفه نیست.

یک دستگاه پتریوت به ۹۰ سرباز برای استعمال و حفظ و مراقبت نیاز دارد، از همین رو برای ماه‌ها ایالات متحده تمایلی به فراهم آوری این سیستم پیچیده به اوکراین نداشت، زیرا اعزام نیرو به اوکراین برای بهره‌برداری از آن برای دولت امریکا مقدور نیست.

XS
SM
MD
LG