لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به شرق میانه نیرو‌ می‌فرستد؛ واکنش ایران و روسیه


رییس جمهور ایران گفته است که کشورش در تلاش جنگ با هیچ کشوری نیست، اما به گفتۀ وی تهران در مقابل فشارهای ایالات متحده مقاومت خواهد کرد.

حسن روحانی، روز سه شنبه ۱۸ می (۲۸ جوزا) گفت: "ما با هیچ ملتی نمی جنگیم. طرف مقابل ما یک عده سیاستمدار کم تجربه هستند. اما این طرف داستان گروهی از مسوولین کشور نیستند تمام ملت ایران یک پارچه در این مبارزه حضور دارند."

این در حالی است که وزارت دفاع ایالات متحده از اعزام ۱۰۰۰ سرباز دیگر امریکایی به شرق میانه خبر داده است.

پتریک شاناهن، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده روز دوشنبه ۱۷ می (۲۷جوزا) گفت که این نیروها " به هدف دفاع" به شرق میانه اعزام می‌شوند. او گفت: "حملات اخیر ایران، بر اساس اطلاعات موثق و معتبر در مورد روش پرخاشگرانۀ نیروها و گروه هایی به پشتیبانی این کشور تایید شده است؛ نیروهایی که پرسونل و منافع ایالات متحده را در سراسر منطقه تهدید می‌کند."

درست یک‌روز پس از اعلام قوای بیشتر امریکایی به منطقه، روسیه از تمام جوانب در شرق میانه خواسته است تا از خویشتنداری کار بگیرند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرلمن گفت: "ما از تمام جوانب خواهان خویشتنداری استیم و ترجیح می‌دهیم شاهد اقداماتی نباشیم که باعث تنش های بیشتر در این منطقه نا آرام شود."

همزمان با این، وزارت دفاع امریکا تصاویری جدیدی را نشر کرده و گفته است که دست داشتن ایران را در حملات به نفت‌کش‌های عربستان سعودی و امارات متحدۀ عرب در خلیج عمان ثابت می‌کند.

ایالات متحده تصاویر جدیدی را نشر کرده که به گفتۀ وزارت دفاع امریکا، نیروهای سپاه پاسداران ایران را نشان می‌دهد که مصروف بیرون کشیدن یک ماین منفجر نا شده از نفت‌کش جاپانی اند. تصویر دیگری از یک ماین نصب شده بر نفت‌کش را نشان می‌دهد.

ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده و اتهامات و مدارک ارایه شده از سوی امریکا راادعاهای "احمقانه" و "خطرناک" عنوان کرده است.

این در حالی است که ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده گفته است که ایران باید برای فعالیت های "خطرناک اش" حسابده قرار داده شود.

او افزود که اقدامات ایالات متحده باید در این راستا باید "قوی، هوشیارانه و ستراتیژیک باشد نه بی باکانه و عجولانه".

تنش ها میان ایالات متحده و ایران پس از آن اوج گرفت که بیش از یک سال پیش دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده از توافق هسته‌ای (برجام) بیرون شده و تحریم‌های اقتصادی را بر ایران از سرگرفت.

XS
SM
MD
LG