لینک های دسترسی

Breaking News

نیروهای روسی فشار بر کیف را افزایش داده و شهر ماریوپول را محاصره کرده اند


نیروهای روسی روز شنبه ۱۲ مارچ (۲۱ حوت) حملات بر کیف پایتخت اوکراین را تشدید کرده و مناطق غیرنظامی را در شهرهای دیگر اوکراین از جمله یک شفاخانه در شهر میکولایف و مسجدی در ماریوپول را مورد حمله قرار داده است.

هر چند در دو هفته گذشته اوکراینی‌ها موفق شدند، با حملات درون خسارات سنگینی را به نیروهای زرهی روسیه وارد کنند و آنها را تا حدی متفرق کنند، اما خبرنگاران رسانه‌های مختلف می‌گویند که روسها از جبهه‌های مختلف برای ورود به شهر کیف آمادگی می‌گیرند.

این در حالی است که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهوری اوکراین، می‌گوید نیروهای اوکراینی در حال وارد کردن «بزرگ‌ترین ضربه» به اردوی روسیه در دهه‌های اخیر هستند. وی با انتشار ویدیویی گفت در نتیجه مقاومت اوکراینی‌ها، تاکنون ٣١ کندک روس‌ها توانایی خود را از دست داده و ۳۶۰ تانک روسی نیز نابود شده است.

مقامات اوکراینی همچنان گفته اند که نیروهای روسی روز شنبه یک مسجد را در شهر بندری و تحت‌محاصره ماریوپول مورد حمله قرار دادند. بر اساس گزارش‌ها، این مسجد پناهگاه بیش از ۸۰ نفر از شهروندان ترکیه از جمله ۳۴ کودک بود. ماریوپل بیش از دو هفته است که در محاصره نظامیان روسی قرار دارد.

دیمیترو کولیبا، وزیر خارجه اوکراین جنگ در شهر بندری ماریوپول را "بدترین فاجعه انسانی روی کره زمین" خوانده و گفت در ۱۲ روز گذشته حدود ۱۵۰۰ غیرنظامی در این شهر کشته شده اند.

پیش از این شاروال این شهر گفته بود که برق این شهر قطع و شهروندان با کمبود شدید آب آشامیدنی و غذا مواجه اند.

افزون بر این نیروهای روسی روز شنبه میدان هوایی شهر واسیلکیف در ۴۰ کیلومتری پایتخت اوکراین را مورد حمله قرار دادند. شاروال این شهر گفت که یک ذخیرگاه نفت نیز مورد اصابت قرار گرفته و آتش گرفت.

در همین حال، یک خبرنگار خبرگزاری فرانس پرس در شهر جنوبی میکولایف گفته است که شاهد حمله بر یک شفاخانه بوده است.

دیمیترو لاگوچف، رییس این شفاخانه به فرانس پرس گفته است: "آنها بدون هیچ هدف نظامی بالای مناطق غیرنظامی شلیک کردند. اینجا یک شفاخانه، یک پرورشگاه و یک کلینیک چشم وجود دارد. "

تلفات در اوکراین

دفتر حقوق بشر ملل متحد روز جمعه گفت که تا اکنون مرگ ۵۶۴ غیرنظامی، به شمول ۴۱ کودک را در اوکراین تایید کرده است.

این دفتر حقوق بشر گفته است که با آنهم ارقام واقعی ممکن به گونهٔ گسترده بلندتر از آنچه باشد که تایید شده است، زیرا دسترسی به ساحات پر‌تنش ناممکن بوده است.

به گزارش دفتر حقوق بشر ملل متحد، اکثریت این افراد در اثر انفجار‌ها، حملات توپ‌خانه‌ای، اصابت راکت‌ها و بمباردمان هوایی کشته شده اند.

این درحالی است که ملل متحد گفته است که تا اکنون بیش از ۲.۵ میلیون اوکراینی به کشورهای دیگر پناه برده اند.

XS
SM
MD
LG