لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: جی-۷ موقف تجارتی روسیه را لغو می‌کند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز جمعه ۱۱ مارچ (۲۰ حوت) گفت که گروه جی-۷ (هفت اقتصاد بزرگ جهان) موقف تجارتی "پسندیده ترین کشور" روسیه را لغو می‌کند و از ممنوعیت واردات مواد غذاهای بحری، الکول و الماس روسیه به امریکا خبر داد.

آقای بایدن گفت که این اقدام "شکست دیگری " را برای روسیه به همراه خواهد داشت. او پوتین را "متجاوز" خواند و گفت که باید"بهای آنرا بپردازد".

رییس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که کشورش نام‌های جدیدی از شخصیت‌های سرمایه‌دار و پرنفوذ طرفدار کرملن را به فهرست تحریم‌های خود علاوه خواهد کرد.

بایدن گفت: " این تازه‌ترین گام‌های است که ما برمی ‌داریم، اما آخرین اقداماتی نیستند که برخواهیم داشت."

لغو موقف تجارتی روسیه برای ایالات متحده و متحدانش اعمال تعرفه بر طیف گسترده ای از کالاهای روسیه را هموار می‌کند و فشار بر اقتصادی در حال "رکود عمیق" روسیه را بیشتر خواهد کرد.

تحرکات هماهنگ واشنگتن، لندن و سایر متحدان در کنار مجموعه‌ای از تحریم‌های اعمال شده بر کنترول صادرات و محدودیت‌های بانکی به هدف تحت فشار قرار دادن پوتین برای پایان دادن به بزرگترین جنگ در اروپا، بی‌پیشینه‌ترین تحریم‌ها از زمان جنگ جهانی دوم به اینسو خوانده شده است.

مقامات امریکایی گفته اند که هر کشور برحسب مقتضیات ملی خویش می‌تواند در موقف تجارتی خود با روسیه تغییر بیاورد.

در ایالات متحده، این اقدام مستلزم تصویب کانگرس امریکا است، اما قانونگذاران در هر دو مجلس و از هر دو حزب سیاسی از قبل حمایت خود را از آن اعلام کرده اند.

در یک اقدام تازه دیگر ،کانگرس ایالات متحده عصر پنجشنبه ۱۹مارچ لایحه کمک مالی ۱۳.۶ میلیارد دالری به اوکراین را تصویب کرد.

این لایحه که روز چهارشنبه معرفی شده بود در ظرف کمتر از ۲۴ ساعت در مجلس نمایندگان و سپس با ۶۸ رای مثبت و ۳۱ رای منفی در مجلس سنا به تصویب رسید.

براساس این لایحه، حدود نصف از ۱۳.۶ میلیارد دالر برای تسلیح و تجهیز اوکراینی‌ها و هزینه های وزارت دفاع برای اعزام نیروهای امریکایی به سایر کشورهای اروپای شرقی هزینه خواهد شد و بقیه شامل کمک های بشردوستانه و اقتصادی، تقویت دفاع متحدان منطقه‌ای و حفاظت از منابع انرژی و نیازمندی‌های امنیت سایبری آن‌ها می‌شود.

روسیه در سال ۲۰۱۹ با ۲۸ میلیارد دالر مبادلات تجاری بین دو کشور، ۲۶مین شریک تجاری ایالات متحده بود.

عمده‌ترین اقلام واراتی ایالات متحده از روسیه شامل مواد سوخت، فلزات و سنگ‌های گرانبها، آهن، فولاد، کودکیمیایی و مواد کیمیایی مصنوعی می‌باشد که ممکن پس از تصویب تغییر موقف تجارتی توسط کانگرس امریکا، با تعرفه‌های بالاتر مواجه شوند.

XS
SM
MD
LG