لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجۀ روسیه: غرب مسوول جنگ در اوکراین است


در حالی که تهاجم روسیه به اوکراین وارد ششمین روز خود می‌شود، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ایالات متحده و متحدانش را در سازش با رژیم به گفتهٔ او "نیو نازی" کیف، مقصر درگیری در اوکراین خوانده است.

سرگی لاوروف که روز سه شنبه اول مارچ (۱۰ حوت) به گونهٔ مجازی در نشست شورای حقوق بشر ملل متحد سخنرانی می‌کرد از سیاست " جمعی غرب " به رهبری واشنگتن انتقاد کرد؛ سیاستی که به گفتهٔ او از سال ۲۰۱۴ بدینسو سبب درگیری رژیم کیف با مردم اوکراین شده است.

آقای لارورف با عصبانیت اتحادیه اروپا را متهم کرد که با ممانعت از پروازهای روسیه در حریم فضایی این اتحادیه، مانع حضور او در این نشست در ژنیو شده و حق آزادی حرکت او را زیر پا کرده اند.

اتحادیهٔ اروپا به عنوان بخشی از تحریم‌ها، حریم هوایی خود را به روی پرواز همه طیاره‌های روسیه مسدود کرده است.

درست زمانی که سرگی لاوروف آغاز به صحبت کرد، بیشتر افراد حاضر در نشست حقوق بشر ملل متحد به عنوان اعتراض تالار را ترک کردند.

وزیر خارجهٔ روسیه رژیم اوکراین را به اقدامات جنایتکارانه و به راه انداختن یک جنگ هشت ساله علیه شهروندان روسی و روسی زبانان در مناطق جدایی طلب دونتسک و لوهانسک متهم کرد.

لاوروف افزود که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نمی تواند نسبت به سرنوشت آنها بی تفاوت بماند. بنابراین، او تصمیم گرفت استقلال این مناطق را به رسمیت بشناسد و عملیات نظامی ویژه ای را برای محافظت از آنان آغاز کند.

این ادعای آقای لاوروف که پیش از این توسط پوتین نیز بیان شده بود از طرف اکثر کشورهای غربی به عنوانی بخشی از یک کمپاینی برای یافتن بهانه جهت حمله به اوکراین تلقی می‌شود.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در پاسخ به اقدامات پوتین گفت که به اصطلاح "استقلال" مناطق دونتسک و لوهانسک نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین است و با اصول منشور سازمان ملل متحد مغایرت دارند.

همزمان با سخنرانی وزیر خارجهٔ روسیه در شورای حقوق بشر ملل متحد، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) اعلام کرد که تاکنون بیش از ۶۶۰ هزار اوکراینی در شش روز گذشته به کشورهای همسایه پناهنده شده اند.

این سازمان گفته است که با این سرعت، وضعیت کنونی بزودی به بزرگترین بحران پناهجویان اروپا در قرن حاضر تبدیل خواهد شد.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افزود که این سازمان در حال بسیج کردن منابع برای پاسخگویی سریع و موثر این بحران است.

پیش از این سازمان ملل متحد روز سه شنبه درخواست اضطراری را برای ۱.۷ میلیارد دالر برای ارایه کمک‌های بشردوستانه فوری به مردم گیر مانده در تهاجم روسیه و پناهجویان اوکراینی پیشکش کرد.

سازمان ملل تخمین می‌زند که ۱۲ میلیون نفر در داخل اوکراین به امداد و حفاظت نیاز دارند، در حالی که پیش بینی می‌کند بیش از چهار میلیون پناهنده اوکراینی ممکن است در ماه های آینده به کمک در کشورهای همسایه نیاز داشته باشند.

XS
SM
MD
LG