لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش حملات هوایی و میزایلی روسیه بر کیف و لفیف


روسیه روز شنبه ۱۶ اپریل (۲۷ حمل)‌ حملات هوایی میزایلی خود را بر کیف، پایتخت اوکراین و شهر لفیف افزایش داد.

مقامات نظامی اوکراین گفته اند که این طیاره‌های جنگی روسیه از بلاروس پرواز کردند. در عین حال، قوای روسیه بر شهر لفیف را که با پولند هم‌مرز است، نیز هدف حملات میزایلی قرار داده است،‌ گفته می‌شود که چهار میزایل کروز روسیه توسط قوای دفاعی اوکراین قبل از رسیدن به هدف،‌در هوا از بین برده شد.

علاوه بر آن، روسیه گفته است که قوای آن کشور یک فابریکه ترمیم تانک‌های نظامی را در منطقهٔ دارنیتسکی در جنوب شرق اوکراین مورد هدف قرار داده است.شاروال دارنیتسکی گفته است که تیم نجات به ساحه اعزام شده است، ولی در مورد جزییات بیشتر ارایه نکرد.

افزایش حملات روسیه بر اوکراین پس از آن صورت گرفته است که یک کشتی جنگی مسکو هفتهٔ گذشته در بحیرهٔ‌ سیاه هدف حملهٔ قوای اوکراینی قرار گرفت و در نهایت غرق شد. پس از غرق شدن کشتی جنگی روسیه، مسکو اوکراین را تهدید کرد که میزایل‌های دور برد خود را علیه آن کشور استعمال خواهد کرد.

روسیه تهاجم نظامی خود را بر اوکراین به تاریخ ۲۴ فبروری آغاز کرد و مسکو این اقدام خود را "عملیات خاص نظامی" اعلام کرد. ولی اکنون روسیه پس از عقب نشینی از شمال کیف، پایتخت اوکراین، و دفع حملات قوای روسی از سوی نظامیان اوکراینی،‌ فعالیت‌های نظامی خود را برای تصرف ساحات در جنوب و شرق اوکراین تمرکز داده است.

تلفات غیر نظامیان

پس از بیرون شدن نیروهای روسی از بوچا واقع در نزدیکی پایتخت اوکراین،‌ صد‌ها جسد غیر نظامیان و گور‌های دسته‌جمعی در این منطقه کشف شد.

کشتار غیر نظامیان و کشف گور‌های دسته جمعی در اوکراین موجب خشم جامعهٔ بین المللی شد، اما مقام‌های روسیه به شمول کرملین ادعا کرده اند که در این کشتارها نقشی نداشته اند و آنرا "صحنه سازی و جعلی" خوانده اند.

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ گفته است که روسیه در اوکراین مرتکب "نسل کشی" شده است و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، را متهم کرد که تلاش می کند حتی هویت ملی اوکراینی بودن را از بین ببرد.

پس از آنکه قوای روسیه از منطقهٔ‌ بوچا عقب نشینی کرد،‌ مقام‌های اوکراینی و مردم محل گزارش دادند که بیش از ۴۰۰ جسد را در جاده‌ها و محلات این شهر پیدا کرده اند که لباس ملکی به تن داشته و دستان‌شان از پشت بسته شده بود.

اما روسیه اتهامات کشتار غیر نظامیان در شهر بوچا را رد کرده و آنرا یک "جعل وحشتناک" توصیف کرده که به گفتهٔ مقام‌های روسی، هدف چنین اتهام "بی اعتبار ساختن روسیه و توجیه تعزیرات اقتصادی غرب علیه روسیه" می باشد.

مقام‌های روسیه همچنین ادعا کرده اند که هدف از نیروهای روسی در "عملیات خاص نظامی" خلع سلاح و شکست ملی گرایان اوکراینی و حمایت از جدایی طلبان روسی در منطقه جنوب شرق این کشور میباشد.

در همین حال، از ماریوپول، شهر بندری واقع در شرق اوکراین خبر رسیده است که وضعیت در این منطقهٔ زیر محاصرهٔ روسیه وخیم تر شده است. درگیری‌ها در برابر قوای روسی در این شهر بندری ادامه دارد و این شهر در اثر بمباردمان قوای روسی در جریان چند هفته اخیر به ویرانه مبدل شده است . نیروهای روسی تلاش دارند تا با تصرف این شهر پیروزی خود را در جنگ اعلام نمایند .

در صورت که شهر بندری و استراتیژیک ماریوپول به دست قوای روسی سقوط کند ، این بزرگترین دستآورد برای روسیه خواهد بود. اما مقام‌های اوکراینی گفته اند که تا حال از پیشروی قوای روسی جلوگیری کرده اند.

تلفات نظامیان روسیه و اوکراینی

ولادیمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین گفته است که تا اکنون حدود ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ سرباز اوکراینی در جریان جنگ کشته شده اند. به گفتهٔ‌ رییس جمهور زیلینسکی، شمار تلفات نظامیان اوکراینی در مقایسه با تلفات قوای روسی به مراتب کمتر است. مقام‌های اوکراینی گفته اند که از آغاز تهاجم نظامی روسیه تا حال، شمار تلفات قوای روسی در آن کشور به ۲۵ هزار نفر می رسد. اما روسیه از تاریخ ۲۵ مارچ سال روان میلادی تا حال در مورد تلفات نیروهایش در اوکراین تبصره نکرده است.

تقاضای اوکراین از امریکا

در همین حال روزنامهٔ واشنگتن پست چاپ امریکا روز جمعه ۱۵ اپریل به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، اخیراً در یک تماس تلیفونی از جوبایدن، همتای امریکایی خود خواسته است تا روسیه را به عنوان "دولت حامی تروریزم" معرفی کند.

یک سخنگوی قصر سفید گفته است ایالات متحده همه گزینه‌ها را به منظور وارد کردن فشار بر ولادیمر پوتین، رییس جمهور روسیه، ادامه خواهد داد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز از قول منابع آگاه روز جمعه ۱۵ اپریل (۲۶ حمل) گزارش داد که دنیس شمیحال، صدراعظم اوکراین،‌ همرای با مقامات ارشد وزارت مالیه این کشور برای اشتراک در جلسه صندوق وجهی بین المللی (IMF) و بانک جهانی به ایالات متحده سفر نمایند و از واشنگتن بازدید کنند.

قرار است مقامات اوکراینی در جریان این نشست با مسوولان گروه هفت اقتصاد برتر جهان (جی-۷) که از سوی بانک جهانی میزبانی میگردد ، دیدار نمایند.

XS
SM
MD
LG