لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: گفتگوها میان دولت افغانستان و طالبان پس از انتخابات آغاز می‌شود


سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که مذاکرات امریکا و طالبان نهایی و "تکمیل" شده و گفتگوها میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور از "سر گرفته خواهد شد."

تا اکنون طالبان حاضر به گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان نشده؛ اما نمایندگان این گروه سه بار با سیاست‌مداران افغان در مسکو و دوحه دیدار و گفتگو کرده اند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است در ششم ماه میزان سال جاری برگزار شود. محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز پیش از این با تاکید بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که یک حکومت با "صلاحیت و قوی" در مورد صلح باید تصمیم بگیرد.

در اعلامیۀ معاونیت دوم ریاست جمهوری افغانستان که ناوقت روز سه‌شنبه ۱۳ اگست (۲۲ اسد) منتشر شده به نقل از آقای دانش آمده است: "میان نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان و طالبان صرف بحث‌های مرتبط میان دو طرف انجام شده و بحث روی چگونگی نظام سیاسی کشور، قانون اساسی و موارد مربوط به دولت افغانستان، هنوز با طرف طالبان صحبت نشده و دولت افغانستان در این مورد طرف مذاکره است."

پیش از این حکومت افغانستان و زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور مصالحه افغانستان از آغاز گفتگوهای "بین‌الافغانی" در روزهای نزدیک ابراز امیدواری کرده بودند.

این در حالی است که روز گذشته محمد اشرف غنی، با اعلام شرایط اساسی خود برای مصالحه با گروه طالبان، گفت که "معامله" بر سر نیروهای امنیتی افغانستان را نمی‌پذیرد.

آقای غنی که دیروز (سه شنبه) در میان نیروهای امنیتی افغانستان در وزارت دفاع این کشور سخنرانی می‌کرد، گفت که در توافقات صلح، دولت افغانستان به عنوان "دولت رسمی، مشروع و نمایندۀ تمام مردم افغانستان" و نیروهای امنیتی این کشور نیز به عنوان "شریک اصلی و قانونی جامعه جهانی" به رسمیت شناخته خواهد شد.

سخنگوی گروه طالبان به اظهارات آقای غنی واکنش نشان داده و گفته است که این گفته‌ها با جریان عملی مطابقت ندارد و نیز معلوم می‌شود که رییس جمهور افغانستان از روند مذاکرات امریکا با نمایندگان این گروه "هیچ آگاهی ندارد."

XS
SM
MD
LG