لینک های دسترسی

Breaking News

غنی شرایط اساسی خود را برای مصالحه با طالبان اعلام کرد


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، با اعلام شرایط اساسی خود برای مصالحه با گروه طالبان، گفته است که "معامله" بر سر نیروهای امنیتی افغانستان را نمی‌پذیرد.

آقای غنی که در میان نیروهای امنیتی افغانستان در وزارت دفاع این کشور سخنرانی می‌کرد، گفت که در توافقات صلح، دولت افغانستان به عنوان "دولت رسمی، مشروع و نمایندۀ تمام مردم افغانستان" و نیروهای امنیتی این کشور نیز به عنوان "شریک اصلی و قانونی جامعه جهانی" به رسمیت شناخته خواهد شد.

آقای غنی هم‌چنین گفت که در صورت رسیدن به توافق صلح با طالبان، در پیمان‌های امنیتی و استراتیژیکی که دولت افغانستان تا حالا با قدرت‌های جهان، به شمول امریکا و ناتو امضا کرده، هیچ تغییری نخواهد آمد.

او گفت: "برای مذاکرات قید و شرط نداریم، اما صلح مشروط است. اولین شرط ما این است که قوای امنیتی و دفاعی ما قابل معامله نیستند. هر کسی که به طرف شما چپ نگاه کند، با شمشیر من روبرو خواهد شد."

آقای غنی با اشاره به انحلال اردوی افغانستان پس از سقوط حکومت داکتر نجیب‌الله افزود: "اگر کسی می‌گوید که قوای امنیتی و دفاعی ما منحل می‌شود، این شرایط را در هزار سال هم نمی‌پذیرم."

غنی شرایط اساسی مصالحه با طالبان را اعلام کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:03 0:00

رییس جمهور افغانستان همچنان تاکید کرد که کشورش رو به پیشرفت بوده و به عقب بر نخواهد گشت. او گفت که دیگر زنان افغان زیر شلاق کسی قرار نخواهند گرفت.

این اظهارات در حالی ابراز می‌شود که تازه‌ترین دور گفتگوهای امریکا و طالبان به پایان رسیده و انتظار می‌رود توافق ناشی از این مذاکرات به زودی اعلام شود.

هم‌چنین انتظار می‌رود گفتگوهای مستقیم "بین‌الافغانی" با حضور نمایندگانی از دولت افغانستان برگزار شود؛ هرچند طالبان گفته اند که به صورت رسمی با دولت افغانستان مذاکره نمی‌کنند.

این پیشرفت‌ها، در شرایطی که کمتر از دو ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده، فضای سیاسی این کشور را در حاله‌ای از ابهام قرار داده است.

مقامات امریکایی گفته اند که امیدوار اند قبل از برگزاری انتخابات افغانستان، توافق شان با گروه طالبان نهایی شود.

XS
SM
MD
LG