لینک های دسترسی

Breaking News

خوردن چربی‌های حیوانی با ابتلا به سرطان شش ربط دارد


کسانیکه مقادیر زیاد چربی‌های مشبوع به ویژه چربی حیوانی مصرف می‌کنند، بیشتر از کسانیکه غذاهای حاوی مقدار کمتر چربی مشبوع می‌خورند، مستعد ابتلا به سرطان شش می‌باشند.

مسکه، پنیر، قیماق، چربی گوسفند و گاو، پوست مرغ و فیلمرغ منابع عمدۀ چربی‌های مشبوع است.

پژوهش جدیدی نشان داده است که کسانیکه چربی زیاد مصرف می‌کنند در مقایسه با کسانیکه مقدار چربی در غذای شان کم است، ۱۴ درصد بیشتر معروض به خطر ابتلا به امراض خبیث شش‌ها می باشند.

در حالیکه بهترین روش کاهش خطر ابتلا به سرطان شش، سگرت نکشیدن یا ترک کردن سگرت است، به گفتۀ دانکسیا یو، استاد طب در پوهنتون نشویل ایالت تنیسی ایالات متحده و همکار این تحقیق به خبرگزاری رویترز گفت "رژیم متوازن غذایی نیز به کاهش خطر ابتلا به سرطان شش ممکن کمک کند".

به گفتۀ خانم یو، یافته های این تحقیق نشان داده است که کاهش مصرف چربی‌های مشبوع و جاگزین ساختن آن با چربی‌های نا مشبوع، به ویژه در نزد افرادی که عادت به سگرت دارند و کسانیکه به تازگی سگرت را ترک کرده اند، نه تنها سبب کاهش خطر سرطان شش بلکه کاهش ابتلا به بیماری‌های قلب و رگ‌ها نیز می‌شود.

پختن غذا در روغن نباتی، گنجانیدن مغزیات، میوه، لبنیات کم چرب، حبوبات، غله جات، ماهی و گوشت مرغ در غذای روزمره و محدود ساختن مصرف گوشت سرخ، شکر و نمک بر اساس سفارشات انجمن‌های طبی در ایالات متحده، زیان‌های صحی ناشی از مصرف چربی‌های مشبوع شده را کم می‌کند.

در تحقیق تازه که به استناد اطلاعات ۱۰ تحقیق دیگر صورت گرفته است، تاریخچۀ صحی بیش از ۱.۴ میلیون نفر به شمول حدود ۱۹ هزار نفر از مبتلایان سرطان شش، در مدت بیش از ۹ سال بررسی شده است.

تحقیق تازه که در ژونال امراض سرطانی ایالات متحده نشر شده است نشان می‌دهد که فقط جاگزین ساختن پنج درصد چربی مشبوع در غذا با چربی‌های نامشبوع، شانس ابتلا به سرطان‌های خبیث شش را به گونۀ قابل ملاحظه کاهش می‌دهد.

اما هرگز چربی را به کلی از غذا حذف نکنید، زیرا به گفتۀ اورسولا شواب، پژوهشگر در انستیتیوت صحت عامه و تغذیۀ پوهنتون ایسترن فنلند، امکان دارد که عادات بد غذایی – حذف کامل چربی از غذا –نیز مانند افزایش مصرف آن، زمینه را به خطر ابتلا به سرطان شش مهیا کند.

XS
SM
MD
LG