لینک های دسترسی

Breaking News

آیا زایرین خارجی می‌توانند در مراسم حج امسال شرکت کنند؟


با افزایش موارد بیماری کووید۱۹ در جهان و نگرانی از شیوع جهش‌های جدید کروناویروس، عربستان سعودی در حال بررسی ممنوعیت اشتراک حجاج خارجی در مراسم حج فرضی امسال می‌باشد.

منابع آگاه از موضوع به خبرگزاری رویترز گفته اند که تنها شهروندان عربستان که واکسین شده اند و یا یک ماه قبل بیماری کووید۱۹ را سپری کرده اند، می‌توانند در مراسم حج فرضی امسال اشتراک کنند.

این منابع گفته اند که بحث‌ها در مورد ممنوعیت احتمالی صورت گرفته اما تاکنون تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

پیش از شیوع همه گیری کروناویروس سالانه بیشتر از ۲.۵ میلیون زایر در مراسم حج و میلیون‌ها نفر در طول سال برای ادای حج عمره به عربستان سفر می‌کردند، که براساس آمار رسمی حدود ۱۲ میلیارد دالر درآمد برای آن کشور داشت.

به عنوان بخشی از برنامه های اصلاحات اقتصادی شهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، عربستان امیدوار بود تا در سال ۲۰۲۰ شمار زایرین حج فرضی را به پنج میلیون و حج عمره را به ۱۵ میلیون برساند. و تا سال ۲۰۳۰ آنرا دوبرابر کند تا درآمد بیشتری بدست آرند.

در همین حال دو منبع دیگر نیز گفته اند که مقامات سعودی برنامه‌های قبلی برای میزبانی زایرین خارجی را به تعلیق درآورده و تنها زایرین داخلی که واکسین شده یا حد اقل شش ماه پیش بیماری را سپری کرده اند، اجازه شرکت در مراسم حج را خواهند داشت.

عربستان سعودی سال گذشته، برای اولین بار در تاریخ معاصر این کشور، ورود زایرین خارجی را در مراسم حج فرضی منع کرد و تنها تعدادی محدودی از شهروندان سعودی مراسم حج را انجام دادند.

عربستان سعودی در ماه فبروری به منظور جلوگیری از گسترش کروناویروس ورود شهروندان ۲۰ کشور را به عربستان منع کرد.

این ممنوعیت که تاکنون ادامه دارد شامل شهروندان کشور‌های امارات متحده عربی،آلمان، ایالات متحده ، بریتانیا، افریقای جنوبی، فرانسه، مصر، لبنان، هند و پاکستان می‌باشد.

آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده نشان می‌دهد که در حال حاضر دست‌کم ۴۲۱هزار نفر در عربستان سعودی به کروناویروس مصاب شده اند که از این میان، ۷۰۰۶ تن جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG