لینک های دسترسی

Breaking News

بازتاب اقدامات جسورانه تر ریاض علیه ایران در منطقه


عربستان سعودی، در جبهات مختلف با شیوۀ تهاجمی تر، در رویارویی با ایران قرار گرفته است.

پالیسی ریاض، باوجودیکه تاهنوز نتوانسته مانع و یا کاهش نفوذ تهران در منطقه گردد، می تواند به تشدید چندین درگیری در شرق میانه بیانجامد.

اسوشیتدپرس می نگارد که اقدامات جسورانۀ عربستان را می توان در تلاش ها و اقدامات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مشاهده کرد.

تحت رهبری وی، نظام شاهی عربستان، آمادگی خود را برای تکان دادن منطقه، آغاز عملیات نظامی علیه شورشیان حوثی در یمن و رویارویی با قطر به خاطر علایق آن کشور با ایران، نشان داده است.

محمد بن سلمان یک تعداد از شهزاده ها و مقامات ارشد حکومت عربستان را به اتهام فساد اداری نیز بازداشت کرد. اما کارشناسان منطقه یی، این اقدام ولیعهد جوان عربستان را به "پاک سازی گستردۀ رقبا و منتقدینش از صحنۀ سیاسی" عنوان کرده اند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در دیداری با دونالدترمپ در ماه مارچ در قصرسفید
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در دیداری با دونالدترمپ در ماه مارچ در قصرسفید

تاهنوز، ایران قادر بوده بااستفاده از جنگ در عراق و سوریه، پلی از متحدین خود را میان تهران و کشور های شرق میانه ایجاد کند.

سوال اینجاست که آیا عربستان سعودی به اقدامات حتی شدیدتر علیه ایران دست خواهد زد یا خیر؟ و اگر همچو گامی را بردارد، چه اتفاق خواهد افتاد؟

تاکنون به نظر می رسد که پالیسی های ریاض، از حمایت کامل دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده برخوردار است.

این اقدامات ریاض بر کشور های منطقه و هم سرحد عربستان سعودی چه تاثیراتی خواهد گذاشت؟

در هفتۀ که گذشت، شاهد انکشافات قابل ملاحظه یی در ارتباط با عربستان سعودی بودیم که تنش های منطقه یی را تسریع بخشید.

یک منزل در یمن که هدف حملۀ هوایی ائتلاف به رهبری عربستان قرار گرفته است
یک منزل در یمن که هدف حملۀ هوایی ائتلاف به رهبری عربستان قرار گرفته است

شورشیان یمنی یک میزایل را به هدف نشانه گیری میدان هوایی ریاض شلیک کردند. عربستان سعودی ایران را به تجهیز شورشیان یمن به میزایل متهم کرده گفت که این عمل می تواند به مثابۀ "یک اقدام جنگی تلقی" گردد.

آن میزایل توسط سیستم دفاع هوایی عربستان خنثی شد؛ اما، از آغاز جنگ یمن در ۲۰۱۵، قوی ترین حملۀ شورشیان بر خاک عربستان سعودی پنداشته می شود.

باوجودیکه عربستان سعودی اذعان داشته که حق پاسخگویی به حملۀ میزایلی یمن را حفظ می کند؛ اما به نظر نمی رسد که به اقدام مستقیم نظامی علیه ایران مبادرت ورزد.

عربستان و متحدینش از قبل درگیر جنگ علیه حوثی های شیعه در یمن اند که حمایت ایران را با خود دارند.

سعد حریری صدراعظم مستعفی لبنان
سعد حریری صدراعظم مستعفی لبنان

از جانب دیگر، به نظر می رسد ریاض به از بین بردن حکومت وحدت ملی لبنان اقدام کرده که حزب الله، متحد قوی ایران، شامل آن حکومت می باشد.

سعد حریری، صدراعظم پیشین لبنان، پس از سفر به عربستان سعودی، روز شنبه به گونۀ غیر مترقبه، استعفایش را از حکومت اعلام کرده گفت "زندگی اش در خطر می باشد".

اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران، کناره گیری آقای حریری را به مثابۀ یک توطیه مشترک ایالات متحده، اسرایل و عربستان سعودی به منظور ایجاد تنش در لبنان، به باد انتقاد گرفت.

کارشناسان ابراز نگرانی کرده می گویند که با همچو تلاش ها، عربستان سعودی شرایط را می خواهد طوری مساعد سازد که حزب الله را وادار به عقب نشینی سازد.

چهارراهی بهشت در شهر رقه که در زمان سلطۀ گروه داعش به نام چهارراهی دوزخ مسمی شده بود
چهارراهی بهشت در شهر رقه که در زمان سلطۀ گروه داعش به نام چهارراهی دوزخ مسمی شده بود

پس از گذشت شش سال از جنگ خونین در سوریه، ایران و بشارالاسد رئیس جمهور سوریه، بر مناطق عمدۀ سنی نشین که بیشتر آن مناطق حمایت عربستان را با خود دارد، غلبه حاصل کرده اند.

مداخلۀ مستقیم ایران و حمایت هوایی طیاره های جنگی روسیه در سوریه، بشارالاسد را نجات داده و باعث شد حکومت اسد بتواند مناطق زیادی را از تصرف مخالفین خود به ویژه جنگجویان گروه داعش دوباره تصرف کند.

باوجود فشار بین المللی برای کناره گیری اسد از قدرت، تلاش های عربستان برای بیرون کردن ایران از سوریه، به جای نرسیده است.

در حالیکه هفتۀ گذشته بشارالاسد، آزادی شهر دیرالزور را از تصرف گروه داعش اعلام کرد؛ وزارت خارجۀ ایالات متحده اذعان داشت که در آیندۀ سوریه، بشارالاسد جای ندارد.

از جانبی دیگر، روابط عربستان سعودی و قطر پس از انقطاع مناسبات دیپلوماتیک ریاض با دوحه، قطر تلاش کرده خلا های ایجاد شده ناشی از این روابط را توسط ایران و ترکیه پر سازد.

XS
SM
MD
LG