لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان سعودی و روسیه - دو دوست، یا دو دشمن؟


عربستان سعودی و روسیه بر یک پیمان دراز مدت تاریخی کار میکنند که در آینده میتواند کنترول این صادر کنندگان نفت خام را بر تجارت این مادۀ ارزشمند برای سالهای مدیدی، گسترش دهد.

این دو کشور در حالی میخواهند اتحاد خویش را در عرصۀ اقتصاد تقویت بخشند که در پیوند به مسایل سوریه اختلاف داشته و در جنگ داخلی آن کشور، از جوانب متضاد حمایت میکنند. ریاض حامی شورشیان مخالف رژیم اسد بوده، اما مسکو عملاً از رژیم اسد پشتیبانی میکند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به آژانس رویترز گفته که ریاض و مسکو روی یک توافق درازمدت غور میکنند تا ائتلاف کوتاه مدت شان در بخش وضع محدودیت ها بر میزان صدور نفت را که در آغاز ماه جنوری ۲۰۱۷ آغاز یافته بود، تمدید کنند. روسیه و عربستان سعودی در آغاز سال گذشته پس از آن به محدود ساختن صادرات نفت مبادرت ورزیدند که بهای نفت در جهان سقوط کرد.

شهزاده محمد بن سلمان اواخر دوشنبه طی مصاحبه ای با آژانس رویترز در نیویارک گفت که "ما روی این پلان کار میکنیم تا از توافق سال به سال، به یک توافق ۱۰ – ۲۰ ساله نایل آئیم. ما روی تصور کلی در این بخش موافقت کرده ایم، اما هنوز بر جزییات به توافق نرسیده ایم."

روسیه، که هرگز عضو اوپیک یا سازمان کشور های صادر کنندۀ نفت نبوده، در مقطع های قبلی که میزان صدور نفت در جهان اضافه شده و باعث سقوط قیمت آن گردیده، با این سازمان چهارده عضوی همکاری کرده است، اما امضای یک توافقنامۀ ۲۰ – ۱۰ ساله با عربستان سعودی برایش یک گام بی سابقه خواهد بود.

زمانی که قیمت فی بیرل نفت از بیش از ۱۰۰ دالر در ۲۰۱۴ به کمتر از ۳۰ دالر در ۲۰۱۶ سقوط کرد، عربستان سعودی که در میان اعضای اوپیک بزرگترین صادر کنندۀ نفت شمرده میشود، قرار داد همکاری با روسیه و سایر کشورهای غیراوپیک بست. از آن زمان به بعد، قیمت فی بیرل نفت به ۷۰ دالر امریکایی بالا رفت، اما تولید سریع نفت در ایالات متحده باعث شد که این قیمت از ۷۰ دالر فی بیرل بیشتر بالا نرود.

XS
SM
MD
LG