لینک های دسترسی

Breaking News

سعودی به ارتکاب جرایم جنگی در یمن متهم شد


دیدبان حقوق بشر ایتلاف به رهبری سعودی را به هدف قرار دادن واحد های مسکونی غیرنظامیان متهم کرده است
دیدبان حقوق بشر ایتلاف به رهبری سعودی را به هدف قرار دادن واحد های مسکونی غیرنظامیان متهم کرده است

سازمان دیدبان حقوق بشر روز سه شنبه تهاجم هوایی ایتلاف به رهبری عربستان سعودی را بر یک ساحۀ مسکونی در یمن که هفتۀ گذشته منجر به کشته شدن کم از کم ۶۵ نفر شد به عنوان جنایت جنگی محکوم کرد.

این نهاد دیدبان مستقر در نیویارک، ایتلاف یاد شده را به ناکامی در پیگرد ادعاهای مبنی بر نقض قواعد جنگ متهم کرده است.

دیدبان حقوق بشر خواستار تحقیق ملل متحد در مورد حملات هوایی ایتلاف به رهبری عربستان سعودی بر شورشیان شیعۀ حوثی و سایر طرفهای جنگ در یمن شده است.

گفته شده است که در حملۀ هفتۀ گذشته در شهرک بندری مخا در یمن، ده کودک نیز کشته شده بود. این حملات از مارچ سال روان تا کنون ادامه دارد.

چنین به نظر می رسد که طیاره های ایتلاف دو واحد مسکونی را هدف قرار داده است که در آن خانواده های کارگران کورۀ انرژی شهر مخا زندگی می کردند.

اول سولوانگ پژوهشگر ارشد دیدبان حقوق بشر گفت که در نبود شواهد مبنی بر اینکه اهداف یاد شده نظامی بوده اند، این حمله جنایت جنگی به نظر می رسد.

دیدبان حقوق بشر گفته است که ناکامی عربستان سعودی و سایر اعضای ایتلاف در پیگرد حملات غیرقانونی بر یمن، مستلزم ایجاد کمیسیون تحقیقی شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشد.

سازمان ملل متحد می گوید که از اواخر مارچ تا کنون، حملات هوایی به رهبری سعودی بر یمن بیش از ۳۶۴۰ نفر را از بین برده است که حدود نصف آنان را غیرنظامیان تشکیل می دهد.

سر از روز دوشنبه درگیری در یمن متوقف شده و آتش بس پنج روزه نافذ شده است تا کمکهای بشری که شدیداً به آن نیاز است، به نیازمندان رسانده شود.

در همین حال کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ هشدار داده است که آتش بس پنج روزه برای پوشش نیازمندی ها کافی نیست.

XS
SM
MD
LG