لینک های دسترسی

Breaking News

ریاض: ایران نباید با حادثۀ مکه سیاست بازی کند


در حادثۀ ازدحام و زیر پا شدن حجاج که به روز پنجشنبۀ گذشته رخ داد، بیش از هفتصد زایر کشته و صدها تن دیگر مجروح گردیدند
در حادثۀ ازدحام و زیر پا شدن حجاج که به روز پنجشنبۀ گذشته رخ داد، بیش از هفتصد زایر کشته و صدها تن دیگر مجروح گردیدند

در واکنش به انتقادات شدید ایران در رابطه به کشته شدن بیش از یکصد زایر ایرانی در جریان انجام مناسک حج، عادل الجبیر وزیر خارجۀ عربستان سعودی گفته است که " این وضعیتی نیست که ایران در آن سیاست بازی کند."

وزیر خارجۀ عربستان سعودی در جریان یک ملاقات با جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده بیان داشت که خادم حرمین شریفین دستوری تحقیقات مکمل و شفاف حآدثۀ روز پنجشنبه را صادر کرده است و ایرانی ها درک بهتر داشته باشند، نه این که با حادثه ای سیاست بازی کنند که بر کسانی که مقدس ترین وجیبۀ دینی را انجام می دادند، رخ داد.

به گفتۀ اقای الجبیر، کشورعربستان در مورد افزایش توجه بیشتر برای حجاج، تاریخ طولانی دارد تا حجاج بتوانند به آنجا بروند و مناسک را به وجه بهتر و مؤفق آن انجام دهند.

وزیر خارجۀ عربستان سعودی اضافه کرد که با ختم تحقیقات در مورد این حادثه، هیچ واقعیت پنهان نخواهد ماند. عادل الجبیر همچنان بیان داشت که اگر اشتباهی در این رابطه صورت گرفته باشد، مرتکبین آن را مسؤل خواهد دانست.

اتهامات ایران

حکومت ایران مکرراً در مورد جان باختن ١٣١ ایرانی که در جریان مناسک حج امسال در نتیجۀ ازدحام زیرپا شدند، واکنش نشان داده و از حکومت عربستان خواسته است تا از بابت این واقعه، معذرت بخواهد.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ارشد ایران دیروز با نشر یک اعلامیه گفته است که " سعودی ها باید این مسؤلیت را بپذیرند و از مسلمانان و خانوادهای قربانیان پوزش بطلبند." در اعلامیۀ رهبر ارشد ایران همچنان آمده است که " این مسئله فراموش نخواهد شد و کشورها آن را جدی تعقیب خواهند کرد و جهان اسلام پرسش های زیادی در این مورد دارد."

از جانب دیگر حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز به روز شنبه در خطابه اش به مجمع عمومی ملل متحد خواستار تحقیقات در این مورد گردید.

حکومت تهران سعودی ها را متهم به انجام جرایم و ناکارایی ساخته است و وعده نموده است که در رابطه به این حادثه دست به اقدامات قانونی در محاکم بین المللی خواهد زد.

رهبران ایران می گویند که حکومت شاهی عربستان دیگر توان مدیریت همچو یک رویدات که همه ساله بیش از دو میلیون نفر در آن اشتراک می ورد، ندارد.

اما حکومت عربستان سعودی حجاج را متهم به عدم رعایت مقررات وضع شده در جریان انجام مناسک حج می سازد.

از جانب دیگر جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده بیان داشته است که عربستان سعودی در طول سال های گذشته در مدیریت انجام مناسک حج، توجه زیادی به خرج داده است.

در حادثۀ ازدحام و زیر پا شدن حجاج که به روز پنجشنبۀ گذشته رخ داد، بیش از هفتصد زایر کشته و صدها تن دیگر مجروح گردیدند.

XS
SM
MD
LG