لینک های دسترسی

Breaking News

ایتلاف به رهبری سعودی خودمختاری جنوب یمن را رد کرد


ایتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی امروز دوشنبه ۲۷ اپریل (هشتم ثور) اعلام خود مختاری جنوب یمن را از سوی جدایی طالبان یمنی رد کرد و خواستار پایان هر گونه اقدامات تنش‌زا شد.

جدایی‌طلبان "شورای انتقالی جنوب یمن" روز یکشنبه اعلام کردند که در مناطق زیر کنترول شان، به شمول شهر بندری عدن، حاکمیت خود مختار ایجاد می‌کنند.

در سال ۲۰۱۴ پس از آنکه شورشیان شیعۀ حوثی ، عبدربه منصور هادی را از قدرت کنار راندند و آقای هادی به عربستان سعودی تبعید شد، شورای انتقالی جنوب یمن متحد آقای هادی بود و در کنار ایتلاف به رهبری سعودی بر ضد شورشیان حوثی می‌جنگید، اما در اگست سال گذشته در مخالفت با رییس جمهور هادی، شهر عدن را تصرف کرد.

سپس، جدایی‌طلبان یمنی در نومبر ۲۰۱۹ به خاطر تقسیم قدرت سیاسی، توافقنامه‌ای را با حکومت در حال تبعید یمن، مستقر در عربستان سعودی، امضا کردند.

ایتلاف به رهبری عربستان سعودی از جدایی‌طلبان یمنی خواسته است تا به توافقنامۀ ۲۰۱۹ پابند بمانند.

حکومت در حال تبعید یمن به رهبری آقای هادی، ضمن محکوم کردن اعلام خود مختاری جدایی طلبان، هشدار داده است که عواقب خطرناک و فاجعه بار این اقدام به دوش جدایی طلبان خواهد بود.

یمن از سال ۲۰۱۴ تا حال صحنۀ جنگ خونین و مرگبار میان شورشیان حوثی و ایتلاف به رهبری عربستان سعودی بوده است که تا حال جان بیش از ۱۰۰ هزار نفر به شمول غیرنظامیان را گرفته است.

XS
SM
MD
LG