لینک های دسترسی

Breaking News

زن فعال در شبکه‌های اجتماعی در عربستان به ۴۵ سال زندان محکوم شد


یک گروه مدافع حقوق بشر می‌گوید که یک محکمه در عربستان سعودی یک زن فعال در شبکه‌های اجتماعی را به خاطر پست‌هایش به ۴۵ سال زندان محکوم کرده است.

گروه مدافع حقوق بشری مسما به "دموکراسی برای جهان عرب" با نشر بیانیه‌ای گفته است که نوره بنت سعید القحطانی هفتۀ گشته از سوی محکمۀ جرایم خاص سعودی به اتهام "استفاده از انترنت برای از هم گسیختن بافت اجتماعی" به زندان محکوم شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که بخش‌های مطبوعاتی حکومت عربستان سعودی تا کنون به پرسش‌ها در این مورد پاسخ ارایه نکرده است.

چند هفته پیش، سلما الشهاب که مادر دو فرزند و نامزد دوکتورا در پوهنتون لیدس بریتانیا است، پس از باز پخش تویت‌های دگراندیشان و فعالان مخالف حکومت سعودی به ۳۵ سال زندان محکوم شد.

احکام اخیر زندان بر این زنان درست چند هفته پس از ملاقات جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی صادر می‌شود. آقای بایدن در این دیدار در ماه جولای نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی ابراز داشت.

مقام‌های امریکایی هفتۀ گذشته گفتند که "نگرانی‌های جدی" خود را در پیوند به حکم زندان و نیز تحریم سفر بر الشهاب با مقام‌های سعودی در میان گذاشته اند.

قضایای قحطانی و شهاب سرکوب دگراندیشان را توسط شهزاده محمد بن سلمان برجسته می‌کند، هرچند وی در سال‌های اخیر برخی اصلاحات از جمله اعطای حق رانندگی به زنان و پروژه‌های زیربنایی برای ایجاد اشتغال را در عربستان روی دست گرفته است.

بستگان زندانیان سیاسی در عربستان سعودی ابتدا امیدوار بودند که سفر رییس جمهور بایدن منجر به رهایی عزیزان زندانی شان شود.

عبدالله العوده، رییس بخش تحقیقات حوزۀ خلیج در بنیاد دموکراسی برای جهان عرب گفت که در قضایای شهاب و قحطانی، مقام‌های سعودی از قوانین سواستفاده کرده اند تا شهروندان منتقد حکومت را هدف قرار داده و توبیخ کنند.

در بیانیۀ بنیاد دموکراسی برای جهان عرب از قول العوده نگاشته شده است: "اما این تنها نیمی از ماجرا است، چونکه اگر ولیعهد نیز حس می‌کرد که این اقدامات با انتقاد معنادار ایالات متحده و سایر حکومت‌های غربی مواجه می‌شود، اجازۀ چنین احکام کینه توزانه و بیش از حد را نمی‌داد."

مقام‌های سعودی می‌گویند که هیچ زندانی سیاسی در آن کشور وجود ندارد.

عادل الجبیر، وزیر دولت سعودی در امور خارجی به خبرگزاری رویترز گفت: "ما در عربستان سعودی زندانیانی داریم که مرتکب جرایم شده و محاکم ما آنان را مجرم پنداشته اند. این اندیشه که آنان زندانیان سیاسی اند، مضحک است."

تنش به خاطر سوابق حقوق بشری عربستان سعودی، به شمول کشته شدن جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد محمد بن سلمان مایۀ کشیدگی روابط واشنگتن با ریاض شده است.

XS
SM
MD
LG