لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: قتل خاشقجی را در دیدار با ولیعهد عربستان مطرح کردم


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که موضوع قتل جمال خاشقجی، خبر نگار واشنگتن پست را در جریان ملاقات با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مطرح کرده است.

آقای بایدن که برای احیای روابط با عربستان به این کشور سفر کرده است پس از دیدار با محمد بن سلمان روز جمعه ۱۵ جولای (۲۴ سرطان) به خبرنگاران گفت: "در ارتباط با قتل خاشقجی، من این موضوع را در صدر دیدار مطرح کردم، و واضح ساختم که نظرم در زمان وقوع [این رویداد] چه بود و حالا چیست."

آقای بایدن افزود که به ولیعهد عربستان گفته است که او را مسوول قتل خاشقجی می‌داند اما علاوه کرد که محمد بن سلمان دست داشتن در قتل این خبرنگار را رد کرد و تعهد کرد که مسوولین این قتل را مورد بازخواست قرار دهد.

رییس جمهور امریکا گفت: "من دیدگاه خود را به وضوح بیان کردم. من با صراحت گفتم، سکوت یک رییس جمهور امریکا در مورد موضوع حقوق بشر با این که ما چه کسی هستیم و من چه کسی استم، سازگار نیست."

خاشقجی که یکی از نویسندگان واشنگتن پوست بود، به تاریخ دوم اکتوبر سال ۲۰۱۸ به فریب به قنسولگری عربستان در استانبول خواسته شد؛ جاییکه بر اساس گزارش‌‌ها توسط افراد وابسته به ولیعهد عربستان کشته شد. جسد خاشقجی از بین برده شد و بقایای او نیز یافت نشد.

خاشقجی، شهروند عربستان و باشندهٔ قانونی امریکا یکی از منتقدین شهزاده سلمان بود. سازمان‌های استخباراتی امریکا پیشتر اعلام کرده بودند که بن سلمان دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است.

ریاض در ابتدا دست داشتن در قضیۀ قتل خاشقجی را رد می‌کرد، اما در نهایت پذیرفت که خاشقجی اشتباهاً در یک عملیات غیراصولی کشته شد. با اینحال حکومت عربستان سعودی دست داشتن شهزاده محمد بن سلمان را در این قضیه رد کرده است.

آقای بایدن گفت: «او [محمد بن سلمان] اساساً گفت که شخصاً مسوول آن [کشتن خاشقجی] نیست." اما افزود: "من وانمود کردم که فکر می‌کردم که او بود."

رییس جمهور امریکا همچنین گفت که آنها درباره انرژی بحث کردند و او انتظار دارد در هفته‌های آینده شاهد اقدامات عربستان سعودی،تولیدکننده بزرگ نفت، در مورد پایدار کردن بازار نفت باشد.

آقای بایدن گفت: "ما بحث خوبی در مورد تامین امنیت انرژی جهانی و عرضه کافی نفت برای حمایت از رشد اقتصادی جهانی داشتیم. من تمام تلاشم را برای افزایش عرضه برای ایالات متحده امریکا انجام می‌دهم که انتظار دارم این اتفاق بیفتد. سعودی‌ها هم در این فوریت شریک هستند و بر اساس بحث‌های امروز ما انتظار دارم در هفته‌های آینده شاهد گام‌های بعدی باشیم."

آقای بایدن همچنان از اقدام عربستان سعودی برای گشایش حریم فضایی این کشور به روی همه شرکت‌های هوایی استقبال کرد.

قبل از سفر رییس جمهور بایدن، مقام های سعودی از باز کردن حریم هوایی این کشور به روی همه شرکت‌های که مقررات عبور از آسمان عربستان سعودی را رعایت می‌کنند خبر داد که این گشایش شامل طیاره‌های اسراییلی نیز می‌شود.

در جریان دیدار آقای بایدن با مقامات سعودی همچنان توافق صورت گرفت که نیروهای حافظ صلح امریکا و دیگر نیروهای حافظ صلح جزیره تیران را ترک خواهند کرد.

نیروهای حافظ صلح پس از توافقنامه ۱۹۷۸ که منجر به صلح بین اسراییل و مصر شد در آن جزیره مستقر شده بودند. جزیره تیران بین عربستان سعودی و مصر در یک منطقه استراتیژیک قرار دارد که به بندر ایلات اسراییل منتهی می شود.

رییس جمهور ایالات متحده، منحیث نخستین رهبر امریکا مستقیماً از اسراییل به جده پرواز کرد. او در مورد این سفر تاریخی‌اش گفت: "این سفر همچنین نماد کوچکی از روابط نوپا و گام‌هایی در جهت عادی‌سازی روابط بین اسراییل و جهان عرب خواهد بود که حکومت من برای تعمیق و گسترش آن تلاش می‌کند."

قرار است آقای بایدن روز شنبه در اجلاس شورای همکاری خلیخ +۳ - بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عرب، جمع مصر، عراق و اردن- اشتراک کند و دیدگاهش پیرامون تعامل امریکا در منطقه را توضح بدهد.

XS
SM
MD
LG