لینک های دسترسی

Breaking News

انتی بیوتیکهای آینده از زهر گژدم تولید خواهد شد


Team CCC Sprandi Polkowice's cyclists compete in the men's Team Time Trial race during the UCI Cycling Road World Championships in Innsbruck, Austria.
Team CCC Sprandi Polkowice's cyclists compete in the men's Team Time Trial race during the UCI Cycling Road World Championships in Innsbruck, Austria.

خطر ناشی از گسترش روزافزون مکروب‌های مقاوم در برابر انتی بیوتیک‌ها بیشتر از خطر ابتلا به سرطان، سلامت انسان عصر حاضر را تهدید می کند.

سازمان جهانی صحت گفته است که اگر چارۀ برای درمان مکروب‌های مقاوم در برابر انتی بیوتیک پیدا نشود، تا سال ۲۰۵۰ میلادی، هرسال ده میلفون نفر در جهان در اثر ابتلا به این مکروب‌ها جان خود را از دست خواهند داد.

تدبیری که گروهی از دانشمندان کیمیا و علوم دوایی در یکی از شرکت های بیوتکنالوژی بریتانیا برای مقابله با پدیده جهانی مقاومت مکروبی اندیشیده‌اند، شگفت انگیز است: استفاده از زهر گژدم برای تولید انتی بیوتیک.

ستیفن تریم مدیر اجرایی شرکت ونو مچ می گوید که مجموعۀ بی همتا از دواسازان طبیعی در آن شرکت گردهم آورده شده اند که زهر و پادزهر مورد نیاز را تولید می کنند.

آقای تریم گفت "فابریکه های دواسازی به این مواد دسترسی ندارند و بر ما است که آنها را از وجود این گنجینه مطلع کرده، و امکان دسترسی آنان را فراهم کنیم."

دانشمندان می گویند که حتا یک قطره زهر شماری از گژدم‌ها قادر به کشتن یک انسان بالغ است، اما به گفتۀ آنان زهر گژدم قابل تجزیه و انشقاق بوده و می توان از آن در دواسازی استفاده کرد.

کمیته دولتی بررسی مقاومت انتی بیوتیک در بریتانیا، ضمن درخواست از داکتران برای محدود کردن تجویز انتی بیوتیک به موارد بسیار ضروری، از شرکت‌های دواسازی خواسته است تا روش‌های مبتکرانه را برای مقابله با مکروب‌های مقاوم در برابر انتی بیوتیک‌ها پیدا کنند.

کاربرد بی رویۀ انتی بیوتیک‌ها در انسان و جانوران، موجب بروزه پدیدۀ مقاومت مکروبی شده است، حالانکه در چند سال گذشته هیچ نسل جدید انتی بیوتیک برای درمان مکروب‌های مقاوم در برابر دوا تولید نشده است.

بربنیاد آمار سازمان‌های جهانی، چنانچه این روند متوقف نشود، علاوه بر مرگ میلیون‌ها نفر در هر سال، اقتصاد جهانی با رقم باور نکردنی ۱۰۰ تریلیارد دالر در سال ضربه خواهد دید.

XS
SM
MD
LG