لینک های دسترسی

Breaking News

دانشمندان در گرینلند دی‌ان‌ای با قدامت دو میلیون سال را یافتند 


کاپ کوبین‌هاوان، گرینلند
کاپ کوبین‌هاوان، گرینلند

دانشمندان در گرینلند می‌گویند که دی‌ان‌ای را یافته اند که قدامت آن به دو میلیون سال پیش برمی‌گردد. آنان گفته اند که این دی‌ان‌ای از بقایای عصر یخبندان به دست آمده است.

دانشمندان گفته اند که این پیشرفت، فصل جدیدی را در علم باستانشناسی باز کرده است و نشان می‌دهد که گرینلند زمانی جایگاه نباتات و حیوانات بوده است.

میکل وینتر پیدرسن، یکی از نویسندگان یک مطالعهٔ جدید که در ژورنال نیچر نشر شده گفت: "ما موانعی‌ را از میان می‌برداریم که فکر می‌کردیم از رهگذر مطالعات جنیتیک به آن خواهیم رسید."

او افزود که در گذشته فکر می‌شد دی‌ان‌ای در نهایت با قدامت یک میلیون سال آخرین حد باشد، اما اکنون به دی‌ان‌ای دست یافتیم که دو برابر آن قدامت دارد.

این استاد پوهنتون کوپنهاگن گفت که این دی‌ان‌ای از قطعاتی در بقایایی شمالی‌ترین بخش گرینلند، کاپ کوبین‌هاوان، یافت شد.

گفته شده است که این دی‌ان‌ای در یک ساحهٔ دورافتاده خالی از سکنهٔ یخ‌زده در وضعیتی بسیار خوب یافته شده است.

کرینا ساند، رهبر تیم زمین‌شناسی پوهنتون کوپنهاگن گفت از روشی که استفاده شده درک بنیادی را در این خصوص فراهم می‌کند که در نهایت چرا منرال‌ها و رسوب می‌توانند دی‌ان‌ای را در خود حفظ کنند.

گرینلند دو میلیون سال پیش، ۱۱ تا ۱۷ سانتی‌گراد هوایی گرمتر از امروز داشت، اما به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، آفتاب در فصل تابستان در این کشور غروب نمی‌کند و در فصل زمستان طلوع.

دانشمندان می‌گویند که در جهان ذخایر زمین‌شناسی دیگر نیز وجود دارد که ممکن قدامت دی‌ان‌ای آن بسیار بیشتر از دو میلیون سال باشد.

XS
SM
MD
LG