لینک های دسترسی

Breaking News

سیزده سرباز بورکینا فاسو در کمین 'جهادی‌‌ها' کشته شدند


مقام‌های امنیتی بورکینا فاسو روز یک‌شنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب) گفتند که در اثر کمین "جهادی‌های مظنون" ۱۳ سرباز آن کشور کشته و چهار سرباز دیگر زخمی شدند.

یکی از این منابع امنیتی به خبرگزاری فرانس پرس گفت این حمله روز شنبه در جاده‌ای که منطقهٔ فادا نگورما را با منطقهٔ ناتیابوانی وصل می‌کند، صورت گرفت.

یک منبع دومی به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که نیروهای تقویتی به ساحه اعزام شده اند تا منطقه را امن کنند و در عین حال، مهاجمان را ردیابی کنند.

این حمله پس از آن رخ داد که گروه حمایت از اسلام و مسلمانان (GSIM)‌ مرتبط به القاعده روز جمعه ۲۸ اکتوبر مسوولیت حمله‌ای را بر یک پایگاه نظامی در منطقهٔ دیجیبو بر عهده گرفت، منطقه‌ای که از سه ماه به این سو، در محاصرهٔ "جهادی‌ها" قرار دارد.

نظامیان بورکینا فاسو گفتند که در آن حملهٔ "تروریستی" که دوشنبهٔ گذشته رخ داد،‌ دست کم ۱۰ سرباز کشته و ۵۰ سرباز دیگر زخمی شدند.

نظامیان همچنین گفتند که پس از این حمله، آنان در جریان یک عملیات پاکسازی ۱۸ "تروریست'' را کشتند.

گروه حمایت از اسلام و مسلمانان که یک گروه نیرومند به شمار می‌رود، همچنین مسوولیت حمله بر کاروان تدارکاتی را برعهده گرفت که در اثر آن ۳۷ نفر به شمول ۲۷ سرباز کشته شدند. این حمله که به تاریخ ۲۶ سپتمبر صورت گرفت، موجب ناپدید شدن ده‌ها راننده لاری کاروان تدارکاتی شد که هنوز هم از آنان سراغی نیست.

این حمله به کودتای نظامی در بورکینا فاسو کمک کرد، کودتای که رهبری آنرا ابراهیم تراوری، بر عهده داشت.

متعاقب آن، تراوری به تاریخ ۲۱ اکتوبر رییس جمهور موقت بورکینا فاسو شد و تعهد کرد که قلمروهای آن کشور را از کنترول ''جهادی‌ها'' بیرون کند و تاکید کرد که تامین امنیت قلمروهای آن کشور در اولویت حکومت‌اش قرار دارد. در حال حاضر، بیش از یک‌سوم حصهٔ قلمرو بورکینا فاسو، خارج از کنترول حکومت آن کشور است.

این دومین کودتا در سال جاری میلادی در این کشور غرب افریقا می‌باشد. پیش از این، پاول هنری دمیبا، رییس جمهور آن کشور، در ماه جنوری سال روان میلادی از طریق کودتا به قدرت رسید.

در همین حال،‌ نمایندهٔ سازمان ملل متحد برای بورکینا فاسو در هفته جاری هشدار داد که ۴.۹ میلیون نفر که ۲۰ در صد جمعیت آن کشور را تشکیل می‌دهند،‌ به کمک‌های عاجل نیاز دارند، زیرا در شرایط کنونی، بسیاری از "مادران مجبور می‌شوند کودکان‌شان را با برگ و نمک تغذیه کنند."

این کشور غرب افریقا که قبلاً تحت حمایت فرانسه بود، به مرکز خشونت‌های گروه‌های مرتبط با القاعده و دولت اسلامی تبدیل شده است. این گروه‌ها ابتدا در سال ۲۰۱۲ در کشور همسایه، مالی به فعالیت ‌آغاز کردند و سپس فعالیت‌هایشان را به کشورهای دیگر گسترش دادند.

کشورهای مالی، چاد و گینی همه از سال ۲۰۲۰ به اینسو شاهد کودتا‌ها بوده اند و نگرانی را نسبت به برگشت به حکومت‌های نظامی در منطقه‌ای که در دهۀ گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در راستای دموکراسی داشتند، افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG