لینک های دسترسی

Breaking News

ارزگان و بدخشان میدان نبرد شدید طالبان و سربازان افغان


مقام های محلی می گویند که نیرو های دولتی در ولسوالی گیزاب ارزگان در محاصرۀ طالبان قرار دارند
مقام های محلی می گویند که نیرو های دولتی در ولسوالی گیزاب ارزگان در محاصرۀ طالبان قرار دارند

سربازان افغان در چندین قسمت افغانستان برای بازپسگیری ادارۀ روستاها و ولسوالی ها با طالبان درگیر جنگ اند.

مقامهای محلی در ولایت ارزگان می گویند که نبرد شدید میان نیرو های دولتی و طالبان مسلح از حدود دو هفته به اینسو در اطراف ولسوالی گیزاب آن ولایت جریان داشته و اکنون خط جنگ در دو کیلومتری مرکز ولسوالی رسیده است.

حاجی عبدالله خان ولسوال گیزاب به صدای امریکا گفت که در ۲۴ ساعت گذشته جنگ شده گرفته و به گفتۀ وی نیروهای امنیتی در محاصرۀ مخالفان مسلح قرار داشته و به کمک فوری نیاز دارند. او هشدار داد که در صورت نرسیدن کمک، طالبان گیزاب را تصرف خواهند کرد.

مقام های محلی در ارزگان گفته اند که در این نبرد چهار پولیس محلی و کم از کم ۱۲ جنگجوی طالب کشته شده اند.

پیشتر از آن ولسوالی یمگان پس از چندین ساعت نبرد سنگین به تصرف طالبان در آمد. مقام های امنیتی افغان گفتند حدود ۳۰۰ شورشی طالب به این ولسوالی حمله کرده و به گفتۀ آنان، نیروهای دولتی به خاطر جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، از مراکز شان "عقب نشینی تکتیکی" کردند.

طالبان ادعا دارند که پیش از تصرف ولسوالی یمگان ۱۸ سرباز افغان را از بین برده اند، اما مقام های افغان می گویند که در این نبرد هشت طالب کشته و کم از کم پنج شورشی دیگر زخمی شده است.

ملل متحد روز یک شنبه هشدار داد که جنگ در افغانستان سبب کشته و زخمی شدن هزاران نفر شده و شمار زیاد خانواده های ساکن در بخشهای درگیر جنگ را مجبور به ترک خانه های شان کرده است.

مارک بودین، معاون هیأت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان یا یوناما، روز یکشنبه در کابل گفت که افزایش تلفات نمایانگر تاثیر مخرب جنگ در افغانستان است.

آقای بودین گفت که داکتران شفاخانۀ عاجل کابل از افزایش ۵۰ درصدی تلفات غیرنظامیان در مقایسه با عین زمان در سال گذشته خبر داده اند.

یوناما گزارش داده است که از آغاز سال روان میلادی تا ۳۰ اپریل ۹۷۸ نفر در اثر جنگها در افغانستان کشته و ۱۹۸۹ نفر دیگر زخمی شده اند.

روزنامۀ نیویارک تایمز نیز در یک مقالۀ اخیر خود از قول مقام های نظامی غربی نگاشته بود که در جریان سال روان میلادی بیش از ۱۸۰۰ سرباز اردو و پولیس افغان در رویداد های جنگی کشته و ۳۴۰۰ نفر دیگر آنان زخمی شده اند.

طالبان همه ساله با گرم شدن هوا حمله های شان را در افغانستان تشدید می بخشیدند، اما تهاجم امسال به گونۀ بی پیشینه شدید بوده و حتا در مناطقی که در گذشته آرام بود، گسترش یافته است.

این در حالی است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان برای نخستین بار در ۱۳ سال گذشته بدون حمایت سربازان خارجی، سوق و ادارۀ کامل جنگ را بر ضد طالبان به دوش گرفته اند.

XS
SM
MD
LG