لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت داخله: تدابیر جدی برای تامین امنیت لویه جرگه گرفته شده است


در حالی که قرار است فردا لویه جرگۀ مشورتی در کابل برگزار شود، وزارت داخلۀ افغانستان از تدابیر جدی امنیتی برای برگزاری این جرگه خبر داد.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان امروز پنجشنبه ششم اگست (۱۶ اسد) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور از یک هفته به این طرف، برنامه‌هایی را جهت تامین امنیت لویه جرگه به اجرا گذاشته اند.

آقای آرین افزود: "اطمینان می‌دهیم که همۀ نیروها تلاش می‌کنند که امنیت و آرامش را به گونۀ که لازم است، تامین بکنند تا اشتراک‌کنندگان لویه جرگۀ مشورتی به فضای آرام به این جرگه اشتراک بکنند و موفقانه این مراسم بزرگ به پایان برسد".

کمیسیون امنیتی جرگه مشورتی صلح از شهروندان کابل خواسته است که در روزهای برگزاری این جرگه از رفت و آمد بین کابل و ولایات همجوار جلوگیری کنند.

در اعلامیه این کمیسیون آمده است: "از ساعت ۴ عصر امروز پنجشنبه، ۱۶ اسد ۱۳۹۹ مسیرهای کوته سنگی - چهارراهی کارته پروان و چهارراهی قنبر تا ختم جرگه مشورتی صلح به روی تردد وسایط نقلیه مسدود می‌باشند".

اما این کمیسیون گفته است که وسایط بس پولیس برای انتقال شهروندان و امبولانس برای انتقال بیماران در این محلات توظیف خواهند بود.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که لویه جرگۀ مشورتی به منظور رایزنی در مورد چگونگی روند گفتگوهای صلح و روشن‌شدن سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان روز جمعه (۱۷ اسد) برگزار می‌شود.

به گفتۀ مقام‌های افغان این لویه جرگه، ادامۀ لویه جرگۀ مشورتی صلح نهم ثور ۱۳۹۸ است و اعضای آن نیز اشتراک‌کنندگان همان جرگه خواهند بود.

در جرگه مشورتی سال گذشته ۳۲۰۰ نماینده از جریان‌های سیاسی، زنان، احزاب جهادی شرکت کرده بودند.

وزارت داخله در حالی از تامین امنیت لویه جرگۀ مشورتی صلح خبر می‌دهد که دو سال قبل در نتیجۀ حملۀ انتحاری که در مقابل دروازۀ ورودی خیمۀ لویه جرگه هنگام نشست دوهزار عالم دینی به وقوع پیوست، شش تن کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند.

پیشتر از آن جرگۀ مشورتی در مورد موافقتنامه امنیتی با ایالات متحده نیز در سال ۱۳۹۰ هدف حملات راکتی قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG