لینک های دسترسی

Breaking News

کارگران افغان با پاسپورت افغانستان به امارات عربی می روند


حدود ۴۰۰ هزار افغان کارگر در امارات متحده عرب و عربستان سعودی مشغول کار اند
حدود ۴۰۰ هزار افغان کارگر در امارات متحده عرب و عربستان سعودی مشغول کار اند

ریاست جمهوری افغانستان می گوید که از این پس کارگران افغان می توانند مستقیماً با پاسپورت های افغانی برای کار وارد امارات متحده عربی شوند. این انکشاف به دنبال سفر محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به امارات متحده عربی رونما شده است.

اکثر افغان های کارگر هنوز هم با استفاده از پاسپورت های خارجی به ویژه پاسپورت پاکستانی برای کار وارد کشور های عربی می شوند.

رئیس جمهور غنی در دیدار با افغان های مقیم امارات متحده عربی در ابو ظبی گفت که دو کشور توافق کرده اند که از این پس کارگران افغان با پاسپورت های افغانی برای کار به امارات متحده عربی بروند.

واصل نور مهمند سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین می گوید که تلاشها برای فرستادن مستقیم کارگران افغان از افغانستان به امارات متحده عربی، از چند سال به اینسو دوام داشت.

آقای مهمند افزود که افغان های دارندۀ پاسپورت الکترونیک و تذکرۀ تابعیت افغانستان که دارندۀ گواهینامۀ مهارت کارگری نیز باشند، به گونۀ قانونی از سوی شرکت های مستقر در امارات متحده عربی استخدام می شوند.

واصل نور مهمند اضافه کرد که طرزالعمل مشخص در این مورد نیز آماده شده و قرار است به زودی میان دو کشور به امضا برسد. او افزود که بر اساس طرزالعمل دو قرارداد باید امضا شود، یکی میان دو حکومت و دیگری میان شرکت کارفرما و کارگر.

به گفتۀ آقای مهمند در صورتیکه کارگران افغان با هویت افغانی به خارج اعزام شوند، حکومت افغانستان می تواند در صورت برخورد آنان با مشکلات، برای حل مشکل اقدام کند.

بر اساس ارقام ارایه شده از سوی حکومت افغانستان هم اکنون نزدیک به ۴۰۰ هزار کارگر افغان در کشور های خلیج و عربستان سعودی مشغول کار اند که حدود نصف آنان با پاسپورت پاکستانی به آن کشور ها وارد شده اند.

در همین حال محمد لیاقت عادل رئیس اتحادیه سراسری کارگران افغانستان می گوید که حقوق کارگران افغان در بسیاری موارد در کشور های خارجی مانند خلیج و امارات متحده عربی نقض می شود. او ابراز امیدواری کرد که انکشافات تازه سهولت هایی را برای کارگران افغان فراهم کند.

اگرچه ارقام دقیقی از کارگران افغان که برای کار به بیرون از این کشور رفته اند و یا این که سطح بیکاری در داخل افغانستان در چه حد است در دست نیست اما به اساس ارقامی که وزارت کار و امور اجتماعی ارایه میکند در مجموع ۱۲میلیون نفر واجد شرایط کار در افغانستان وجود دارد که از این میان چهار و نیم میلیون نفر بیکار اند.

سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی می گوید که از میان چهار و نیم ملیون نفر، یک میلیون تن شان به صورت مطلق بیکار می باشند و متباقی کار های مقطعی یا قراردادی دارند که درآمد شان برای پیشبرد زندگی آنان بسنده نمی باشد.

XS
SM
MD
LG