لینک های دسترسی

Breaking News

یازده هزار افغان می توانند ویزۀ کار در ایران أخذ کنند


بیکاری طی چندین دهه جنگ در افغانستان، شمار زیادی از جوانان را مجبور به مهاجرت به کشورهای همسایه از جمله ایران نموده است.
بیکاری طی چندین دهه جنگ در افغانستان، شمار زیادی از جوانان را مجبور به مهاجرت به کشورهای همسایه از جمله ایران نموده است.

والی هرات می گوید در هم آهنگی با مقام های ایرانی در این ولایت زمینه صدور ویزه کار برای کم از کم یازده هزار کارگر افغان به کشور ایران را مهیا نموده اند.

والی هرات می گوید در هم آهنگی با مقام های ایرانی در این ولایت برنامه ای را روی دست گرفته اند که بر اساس آن زمینه صدور ویزه کار برای کم از کم یازده هزار کارگر افغان به کشور ایران را مهیا نموده اند.

سید فضل الله وحیدی، والی هرات همچنان می گوید این برنامه می تواند از فساد گسترده در اخذ ویزای ایران و اتلاف وقت متقاضیان جلوگیری نماید.

آقای وحیدی افزود "قبلا کارگران در پشت دروازه قنسولگری ایستاد میشدند و حتی شاهد کشته شدن یک نفر بودیم و این آوازه ها هم بود که پولیس و یا افرادی پیسه میگیرند و ویزه فروخته میشوند و این درد اور بود و حالا با ایجاد این برنامه به هیچکس فوق العاده ویزه داده نمی شود و کسی سرگردان نمیشود اما به افرادی حق اولویت داده میشود که قبلا برای کار رفته اند و باز امده اند."

روزانه، ۱۰۰ تا ۱۵۰ ویزه

سید وحید قتالی رییس شورای ولایتی هرات نیز می گوید برنامه توزیع ویزای کار به کشور ایران بعهده کمیسیونی متشکل از اداره های کار و امور اجتماعی، سارنوالی، نماینده گی ارتباط خارجه و ریاست تجارت این ولایت می باشد که روزانه برای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر زمینه اخذ ویزا را فراهم خواهند نمود.

رئیس شورای ولایت هرات می گوید "این برنامه تنها برای افراد واجد الشرایط کار می باشد که ابتدا تفکیک می شوند و سپس به انها ویزای کار داده می شود."

معضل بیکاری طی چندین دهه جنگ در افغانستان، همواره شمار زیادی از جوانان را مجبور به مهاجرت به کشورهای همسایه از جمله ایران نموده است.

مهاجرت هایی که بگونه غیر قانونی بوده و در اکثر موارد مرگ جوانان افغان را بدنبال داشته است.

در چند ماه اخیر نیز ولایت هرات، بارها شاهد تجمعات مردم برای اخذ ویزای کار و مهاجرت به کشور ایران بود.

تجمعاتی که سرانجام مقام های محلی هرات را وادار ساخت تا راهی را برای برطرف نمودن مشکل مردم جستجو نمایند.

رفع مشکلات اقتصادی

کارشناسان امور نیز می گویند ایجاد چنین برنامه هایی میتواند در حل مشکلات اقتصادی خانواده های بی بضاعت موثر بوده و از گرایش جوانان به صفوف مخالفین دولت جلوگیری بعمل اورد.

محی الدین نوری روزنامه نگار می گوید "ایجاد سیستم توزیع ویزای کار به کارگران چند سهولت دارد اول مشکلات مردم را کم میکند و انها راحتر میتوانند رفت و امد کنند، دوم از نظر قانونی این افراد شناسایی میشوند و در صورت انجام تخلف زود شناسایی و بازداشت میشوند و سوم از ورود غیر قانونی انها به کشورهای مختلف جلوگیری میکند که این باعث کاهش تلفات کسانی شود که در این راه در نبردهای سر مرزی کشته می شود."

خواستیم تا در این مورد نظر مسئولین قنسولگری کشور ایران در ولایت هرات را نیز با خود داشته باشیم اما با وجود تماس های مکرر حاضر به پاسخگویی نشدند.

این برنامه توسط مقام های محلی هرات در حالی روی دست گرفته شده که هم اکنون شمار زیادی از کارگران خارجی در شهرک صنعتی این ولایت در حال کار می باشند.
XS
SM
MD
LG