لینک های دسترسی

Breaking News

گوسفند، مدل تازه برای شناخت امراض عصبی انسان‌


دانشمندان یک گوسفند را آموزش می دهند تا بتواند افراد معروف و مشهور را بشناسد—به شمول باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا.

دانشمندان پوهنتون کامبرج امیدوارند تا از این طریق امراض انحطاط آور اعصاب را بهتر درک کنند.

روش آموزش به گونۀ است که تصاویر افراد در دو صفحۀ کمپیوتر به گوسفند به نمایش گذاشته می شود. در یک صفحه، تصویر یک فرد نا شناخته است و در صفحۀ دیگر تصویر یکی از چهار چهرۀ معروف که در این روند آموزش از آن استفاده می شود.

تصویر شخصیت های مشهور که در روند این آموزش به کار گرفته شد، شامل باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، ایما واتسن، هنرپیشۀ بریتانیایی ،جیک گیلنهال، هنرپشۀ امریکایی، و فیونا بروس، خبرنگار بی بی سی بود.

اگر این حیوان توانست تصویر فرد معروف را تشخیص بدهد، برایش انعام داده می شود: غذا. این گوسفند اگر شخص مورد نظر را تشخیص داد، در برابر شعاع مادون قرمز قرار می گیرد که تصویر را به نمایش می گذارد.

به تدریج این گوسفند توانست در هر ۱۰ بار نمایش تصاویر، هشت بار موفق شود تصویر مورد نظر را تشخیص بدهد.

پروفیسور جینی مارتو که رهبری این تحقیق را بر عهده دارد، در یک اعلامیه گفته است که مطالعات این تحقیق نشان می دهد که "گوسفندان از توانایی پیشرفتۀ شناخت صورت بر خوردار اند."

علاوه بر نشان دادن تصاویر چهره های مشهور به صورت مستقیم، دانشمندان تصاویر را از زاویه های دیگر نیز به گوسفند نشان دادند.

اما در این آزمایش، موفقیت گوسفند برای تشخیص چهرۀ مورد نظر از یک زاویه دیگر، ۱۵ در صد کاهش یافت.

دانشمندان تلاش می کنند تا با استفاده از این روش، از گوسفند به حیث یک مودل برای درک اختلالات مغز—مثل بیماری هنتینگتون استفاده کنند، بیماریی که به تدریج رشد کرده و ، بیماری که در دراز مدت رشد می کند و توانایی شناختی را متاثر می کند.

XS
SM
MD
LG