لینک های دسترسی

Breaking News

کشتی بریتانیایی در نتیجهٔ اصابت میزایل حوثی‌ها غرق شد


مقامات روز شنبه دوم مارچ (۱۲ حوت) گفتند که یک کشتی باربری بریتانیایی (روبیمار) که دو هفته پیش هدف میزایل‌ حوثی‌ها قرار گرفته بود، در بحیرهٔ سرخ غرق شد.

این نخستین کشتی است که از آغاز حملات حوثی‌های تحت حمایت ایران بر کشتی‌های باربری در بحیرهٔ سرخ، غرق می‌شود.

کشتی روبیمار با پرچم بلیز پس از اصابت یک میزایل بالستیک ضد کشتی حوثی‌ها به تاریخ ۱۸ فبروری در تنگهٔ باب المندب که آبراه حیاتی بحیرهٔ سرخ و خلیج عدن را به هم وصل می‌کند، آسیب دید.

حکومت مخلوع یمن که از طرف ایتلاف به رهبری عربستان سعودی حمایت و از سوی جامعهٔ بین المللی به رسمیت شناخته می‌شود، غرق شدن این کشتی را تایید کرده است.

در بیانیه حکومت یمن آمده که روبیمار جمعه شب ۱۱ حوت، غرق شد.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) پیش از این اعلام کرده بود که این کشتی در زمان حمله، بیش از ۳۱ هزار تن کود کیمیاوی حمل می‌کرد و نشت کود کیمیاوی و مواد سوخت کشتی می‌تواند باعث آسیب محیط زیست به بحیره سرخ شود.

سنتکام همچنین گفته است که حمله به روبیمار، آسیب جدی وارد کرده و باعث آلودگی نفتی به وسعت ۲۹ کیلومتر شده است.

شورشیان حوثی از اوسط ماه نومبر سال گذشته و پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه،‌ حملات خود را در بحیره سرخ آغاز کردند.

این شورشیان سیستم تجارت بین المللی را با حملات بر کشتی‌هایی که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند. این حملات سبب شده تا شماری از شرکت‌ها از رفت و آمد کشتی‌ها از مسیر بحیره سرخ منصرف شوند و در عوض با سپری کردن سفر دو هفته‌ای از طریق جنوب افریقا به فعالیت‌ شان ادامه بدهند.

این شورشیان تهدید کرده اند که تا زمان توقف عملیات اسراییل بر فلسطینی‌ها، به حملات خود علیه کشتی‌ها ادامه خواهند داد.

گروه

XS
SM
MD
LG